6 lekcija uspješnih online projekata

6 lekcija uspješnih online projekata

6 lekcija uspješnih online projekata

Iako možda ne izgleda tako, budućnost novinarstva se određuje upravo sada. Razvija se korak po korak, uspjesi se polako nižu jedan za drugim. Svaka nova ideja ili biznis sa sobom nose nešto novo, a svaki propali biznis pruža vrijednu lekciju. Veoma je važno da pratimo sve te male uspjehe i poraze, da shvatimo zašto se dešavaju i kako funkcionišu, te, ako je moguće, to znanje primijenimo za nešto novo.

Sada, u drugoj polovini 2010. godine, možemo reći da se osjeća da je ova godina mnogo optimističnija od 2009. Manje vremena se troši na mozganje, a više na konkretan rad. Pa kakvu lekciju možemo naučiti od onih koji već sada uspješno posluju?

Proučavao sam neke od uspješnih news portala, te iz blogova i štampanih intervjua pokušao saznati koje su to dobre prakse. Dakle, slijedi šest stvari koje se mogu naučiti od uspješnih.

1.  Niša

Pitanje niše se često zaobilazi, ali je zapravo veoma bitno. Za online projekte nije toliko bitno da dosegnu milione čitalaca, već da se povežu sa njih hiljadu ili desetine hiljada.

Sve veći broj hiperlokalnih web stranica pokazuju da najočitija niša (geografska) ima potencijal. Druga velika niša – finansije – se pokazala kao fino tržište za poslove kao što je thebusinessdesk.com koji su u maju novinarima u Londonu rekli da očekuju da će u 2010. godini imati promet od 1 miliona funti.

Međutim, postoji još jedna tržišna niša o kojoj vjerovatno niste razmišljali: vijesti vezane za medicinsku industriju unutar malog geografskog područja. Vjerovali ili ne, upravo ova niša je postala dom za novu i uspješnu web stranicu MedCity News. Ova stranica pokriva vijesti iz medicinske industrije u Ohaju i Minesoti, a kako se navodi na Lost Remote blogu, veoma brzo se proširuje i planiraju da do kraja 2011. godine imaju 8 ureda.

2. Počnite skromno, ostanite skromni

Ogromnu prednost koju danas mlade novinarske firme imaju nad svojim afirmisanim rivalima jeste veličina. Da, moguće je da nešto bude preveliko, i kao što sam pisao nekada ranije ove godine, upravo veličina nekih novina i emitera njima predstavlja problem.

Dakle, ostanite skromni. Kao odličan primjer može poslužiti svjetski poznata stranica za vijesti vezane za tehnologiju TechCrunch. Web stranicu je pokrenuo Michael Arrington u svom domu u Silikonskoj dolini, i, prema onome što su mi rekli, stranicom su sve do nedavno upravljali iz njegovog malog stana. I Pete Cashmore je u sličnim uslovima pokrenuo konkurentsku web stranicu Mashable.

Ako planirate pokrenuti web biznis, nemojte se na samom početku uništiti iznajmljivanjem skupog poslovnog prostora. U digitalnoj eri možemo raditi i od kuće, pa stoga to i uradite.

3. Osigurajte više izvora prihoda

Jedna stvar koja povezuje najveći broj biznisa u začetku je mudra upotreba više izvora prihoda. Svi smo na teži način naučili da apsolutno oslanjanje na reklamiranje kao izvor prihoda je u najmanju ruku rizično, a razorno kada naiđe recesija.

Najmudriji i najuspješniji novi biznisi su konstantno u potrazi za novim modelima finansiranja. Multimedijalna fotoagencija VII je dokaz toga. Oni već sada grade ime svojim radom u oblasti fotonovinarstva sa neprofitnim i drugim organizacijama.

U članku za British Journal of Photography, direktor VII piše o tome koliko je bitno imati više opcija.

''Naravno da su magazini još uvijek na sceni, ali više kao partneri distributerima štampe, a ne kao ekskluzivni klijenti (sa dodatnom distribucijom putem TV i internet partnera), koje često finansira treća strana i podržavaju partneri iz svijeta tehnologije koji imaju pristup pričama koje od nekih drugih ljudi'' kaže on. ''Postava se mijenja sa svakim novim projektom i kada god se uključi novi partner, mogućnost da se uradi nešto interesatno i ostvari profit se udvostručuje.''

To je istina i za MedCity News koji pokušava da na različite načine unovči svoj sadržaj. Jedan od njegovih osnivača, Chris Seper, rekao je za Lost Remote da zarađuje od sadržaja pravljenog po narudžbi, dijeljenjem tog sadržaja (poput malih novinskih agencija) i internet oglašavanja.

4. Budite strastveni

Strast je još jedna od osobina koja je zajednička za većinu uspješnih novih news-biznisa. Naravno, morate biti strastveni da se probijete sami, i morate biti strastveni da to i uradite sami.

No, još uvijek je strastvenost koja se osjeti u sadržaju ono što privuče najveći broj čitalaca. Primjer toga je magazin Slate. Popularnost njegove stranice je u stalnom porastu. David Plotz, urednik magazina Slate, omogućio je svojim novinarima da rade na projektima prema kojima osjećaju strast i pišu duge članke o tome. Izvještaj Nieman Journalism Lab-a sa Harvard Univerziteta pokazuje da je u zadnjih nekoliko mjeseci u magazinu Slate objavljen ogroman broj članaka o raznim temama, od npr. saobraćajne signalizacije do stomatologije.

Sada nam sa svih strana govore da pisanje dugih članaka ne može opstati na internetu; ali Slate je primjer da to nije tačno. Svaku njihovu priču dnevno pogleda 3000 posjetilaca.

5. Budite inovativni

Vratimo se Stephenu Mayesu iz fotoagencije VII, koji u svom članku za BJP govori o važnosti toga da se pravila promijene.

''Ne kažem da se stare stvari trebaju raditi na novi način'', kaže on, ''ali je vrijeme da se dobro promisli o modelima poslovanja ponovo definirajući naše proizvode, partnere i klijente.''

Ne upštajte se u ovo ako ćete raditi prosječno, ili raditi stare stvari samo na malo drugačiji način. Sada je vrijeme da se ponovo i u potpunosti redefiniše način bavljenja novinarstvom – a, to nije mogućnost koja će zauvijek biti otvorena.

6. Eksperiment

I na kraju, još jedan element koji povezuje većinu usješnih internet bizinsa je volja da se eksperimentira.

Eksperimentirati znači riskirati. Često znači i ne uspjeti, pogriješiti. Ni jedan od ovih uspješnih novih biznisa, kao što su thebusinessdesk.com, MedCityNews i TechCrunch, nije postigao ovo što jeste bez spremnosti na riskiranje.

Pročitajte šta Stephen Mayes kaže o tome na koji način VII posluje:

''...pojedini modeli poslovanja su isprobani još u 2009. godini, ali ima još toliko toga da se istraži u 2010. Polovina ideja su dobre, ali nećemo znati koja polovina će u potpunosti uroditi plodom dok ih ne testiramo.''

Ovi biznisi testiraju veliki broj ideja i modela poslovanja i nije svaka ideja uspješna.

Ali upravo  to je način na koji stvarate nešto novo.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prevela: Lela Kadrić
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originalni tekst 'Lessons to learn from successful online journalism businesses' dostupan je na web sajtu European Journalism Centre-a www.ejc.net.

 

Tekst je preuzet, preveden i objavljen na MC Online uz odobrenje European Journalism Centre-a. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja koji su u cjelosti dostupni na web sajtu www.ejc.net.

 

Oprema teksta: redakcija MC Online.