Stvaranje priče u multimedijalnom svijetu

Stvaranje priče u multimedijalnom svijetu

Stvaranje priče u multimedijalnom svijetu

Objavljivanje novinarskih priča u svijetu višestrukih platformi uključuje nekoliko izbora. Ne odnose se svi na svaku priču, ali ih za svaku priču treba razmotriti:

• Da li da je odmah postavite na web?
• Koje multimedijalne elemente ima vaša priča?
• Kako možete priču učiniti interaktivnom?
• Da li treba priču predstaviti u nekom drugom obliku, drugačijem od tradicionalnog niza paragrafa?

Razmislite o cijelom paketu

Razmotrite sve “slojeve” opreme vaše priče. Previše izvještača ima pasivnu ulogu u prezentaciji svojih priča. Onda se žale da je okvir sa činjenicama bio suvišan, na naslov koji odaje kraj ili na multimedijalni element koji duplira priču. Ili se možda požale kada urednici žele da izbace dio priče koji se baš i ne uklapa. Iako će drugi profesionalci dovršiti njenu opremu, to je vaša priča i ona nosi vaše ime. Preuzmite aktivnu ulogu u planiranju. Predložite naslov. Možda se vaš prijedlog ne uklopi u opremu. Ili redaktor poboljša vašu ideju, jer je iskusniji u toj teškoj vještini. Međutim, predlaganjem naslova urednicima dajete do znanja šta vi smatrate najvažnijim (a pisanje naslova i vama pomaže da se fokusirate). Dajte prijedloge za fotografije, dizajn, grafiku, multimedije, interaktivne mogućnosti i baze podataka. Možda bi vašoj priči i njenom vizuelnom predstavljanju koristilo ako iz teksta izvučete svoje objašnjenje nekog procesa i predstavite ga grafički ili u okviru. Ili bi se neke važne cifre, koje bi inače tekst činile dosadnijim, mogle odlično grafički predstavliti. Drugi profesionalci neće nužno slijediti vaše ideje. Cijeli paket u kojem se priča predstavlja obogaćuje kreativnost svakog od novinara koji na njoj rade i vaše aktivno učešće.

Razmislite o posjetiocu sajta. Razmislite koju ulogu priča ima za posjetioca. Da li vi zabavljate, informišete, pružate korisne podatke? Uloga priče će vam često pomoći da odlučite kako ćete je ispričati. Takođe razmislite o tome kom segmentu publike se priča obraća. Ovakva razmišljanja o potencijalnim posjetiocima će vam pomoći da odlučite na koji ćete način ispričati priču.

Prvi objavite vijest

Smiješna zabrinutost oko toga da li ćete svojoj kući napraviti štetu ako se priča prvo objavi online pa u štampanom izdanju konačno je napuštena u većem dijelu novinske industrije. Prije weba, morali smo priznati prednost elektronskim medijima u objavljivanju udarnih vijesti. Sada možemo i moramo prvi imati udarne vijesti. One povećavaju promet na webu i obilježavaju vašu medijsku kuću kao mjesto na koje treba ići po vijesti. Stoga izvještači treba da nauče šta da prvi objave online i kako da izvještavati o događaju dok se on odvija.

Tačnost je još uvijek najvažnija. Kada objavljujete udarnu vijest online, osnovna pravila o tačnosti i provjeri ne gube na važnosti. Vaš standard cjelovitosti se mijenja, ali ne i vaš standard tačnosti. Možete objaviti informaciju od jedne rečenice da su se službe hitne pomoći javile na poziv o požaru u gradskoj vijećnici. Toliko znate zasigurno. Čuli ste poziv na prijemniku koji hvata policijsku komunikaciju. Nakon toga ćete iznositi najnovije činjenice kako ih budete provjeravali: Ispostavilo se da je to bila lažna uzbuna. Ili se crni oblak dima diže iznad gradske vijećnice.

Šaljite vijesti i najnovije informacije na bilo koji način. Laptop opremljen bežičnom vezom je najbolje sredstvo za slanje udarnih vijesti. Ali, možete ih poslati i emailom ili sms-om sa telefona, PDA, ili džepnog PC-a u ili nazvati urednika i diktirati mu. Koje god sredstvo da koristite i kakva god da je situacija, zadatak izvještača je da se ključne činjenice nađu na webu čim ih provjeri.

Ispričajte priču. Nakon što ste poslali prvih nekoliko činjenica u obliku kratke vijesti i najnovijih informacija, razmislite o tome da pošaljete sumarni pregled ako se radi o važnoj priči. To će vašim web korisnicima dati jasan pregled događaja, a vama prvi nacrt verzije priče za štampu.

Razmislite o multimedijskim sadržajima

Razmislite o video snimcima. Video je naročito važan za mlade korisnike interneta koji uživaju u video snimcima na You Tubeu i drugim web sajtovima. On treba da bude važan deo vašeg repertoara alata za objavljivanje priča. Ako pokrivate neki događaj, video snimak gotovo uvijek može biti dio paketa priče. Ako vam zanimljivi ljudi govore isto tako zanimljive priče, dopustite im da oni sami ispričaju dio priče na video snimku. Način na koji ćete upotrijebiti video zavisi od toga koje osoblje vaša medijska kuća koristi za multimedije: Da li daje video kamere izvještačima i fotoreporterima ili koristi stalne snimatelje. Kakva god bila zaduženja osoblja, ne morate sve video snimke sami praviti. Sve veći dio naših života se snima na videu. Možete zatražiti zvanične video snimke ili kućne snimke koji vam mogu pomoći u pravljenju priče.

Razmislite o audio snimcima. Digitalni audio snimači omogućavaju omogućavaju da se zabeleži ono što akteri vaše priče imaju da kažu. Vaši posjetioci mogu ovakve priče ispričane u audio obliku da preuzmu na iPod i slušaju ih na putu do posla. Ni sve audio snimke ne morate da prikupljate sami. Snimci zvaničnih sastanaka ili hitnih telefonskih poziva ili razgovora na policijskim radio stanicama mogu priči dati dodatnu dimenziju.

Razmislite o upotrebi slide showa. Slide show nam omogućuje da priče ispričamo kroz fotografije mnogo snažnije nego kroz nekoliko slika za koje imate mjesta u štampanom izdanju.

Razmislite o upotrebi zvučnih slajdova. Ponekad video snimak osobe koja govori može da djeluje prilično statično. Stavite taj glas preko slide showa koji se odnosi na priču i dobićete snažno prezentacijsko sredstvo.

Razmislite o virtualnoj stvarnosti. Ako je mjesto o kome pišete važno, možete ga posjetiocu pokazati na detaljan interaktivan način snimanjem fotografija od 360 stepeni i njihovom montažom u virtualnu stvarnost kojom se može upravljati i koja korisniku omogućava da vidi kako to mjesto zaista izgleda. Softver za montiranje fotografija u virtualnoj stvarnosti možete dobiti na download.com.

Razmislite o PowerPointu. Ljudi o kojima pišemo sve više koriste slide show u PowerPointu da bi svojim kolegama i osoblju nešto objasnili. Možemo upotrijebiti taj isti slide show (ili napraviti vlastiti) da bismo temu objasnili našim korisnicima. Imajte na umu da većina PowerPoint prezentacija uključuje osobu koja objašnjava kontekst ili veze između onoga što je na slajdovima predstavljeno. Razmislite da li vam je potreban audio snimak koji bi pratio slide show ili dodatni slajdovi koji će obezbediti kontekst ili vezu među predstavljenim informacijama.

Razmislite o simulacijama. Mnogi naši posjetioci su odrasli sa video igricama. Vaše priče će biti sadržajnije ako ponudite simulacije koje će im pomoći da se okušaju u nečemu o čemu pišete ili da koriste simulaciju nalik na igru da bi imali bogatije iskustvo vašeg sadržaja. Možda ne morate sami da pravite simulacije. Ako vojska ili poduzetnik koriste simulaciju za temu o kojoj pišete, vidite da li možete dobiti nešto što ćete upotrijebiti online da vam pomogne u pravljenju priče.

Razmislite o animacijama. Kompjuterske animacije mogu ilustrovati procese, kao naprimjer djelovanje novog oružja ili industrijski proces na djelu. Ni animacije ne morate sami praviti. Ali, ako možete dobiti animaciju, poboljšaćete multimedijalnu prezentaciju svoje priče.

Razmislite o dokumentima kao izvorima. Dokumenti kao izvori omogućavaju vašoj publici da uroni u priču koliko god duboko želi. Neki će biti zadovoljni sa jednim ili dva citata koje ste izvadili iz izvještaja ili optužnice. Drugi će željeti da sami pročitaju cijeli dokument. Bili to pdf formati štampanih dokumenata ili linkovi na online dokumente, dodajte vjerodostojnost i dubinu svojim pričama korištenjem dokumenata kao izvora. Nemojte to raditi samo sa zvaničnim dokumentima. I ljubavna pisma, stari novinski isječci i privatni dnevnici mogu pričama dati dubinu i vjerodostojnost.

Razmislite o svojim arhivama. Mnoge priče su zapravo samo poglavlja. Dajte svojim pričama kontekst stavljanjem linkova na prethodne priče na istu temu ili neku koja je u vezi s njom.

Razmislite o interaktivnosti
Posjetioca možete preobratiti u učesnika ako svoju priču učinite interaktivnom. To možete uraditi na najmanje četiri nivoa:

• Uključite učesnike u pripremanje priče.
• Uključite učesnike u predstavljanje priče.
• Omogućite učesnicima da daju lični pečat priči.
• Angažujte učesnike u daljem praćenju priče.

Razmislite o korištenju publike kao izvora [engl. crowd sourcing]. Crowd-sourcing vam pomaže da se povežete sa učesnicima koji znaju ono što pokušavate da otkrijete dok radite na priči. Koristite svoje web izdanje da se povežete sa ljudima koji znaju nešto o temi o kojoj pišete. Ponekad ćete morati pažljivo formulisati poziv da ne biste širili glasine ili odali ideju konkurenciji. Ali, pozovite svoje posjetioce da vam kažu šta znaju. Crowd-sourcing vam može pomoći da se povežete sa povjerljivim izvorima ili da dobijete zvanične dokumente u istrazi. Crowd-sourcing može dati brze odgovore o udarnoj vijesti. Crowd-sourcing može pomoći u prikupljanju priča za laganu reportažu. Proizvod crowd-sourcinga možete koristiti na više načina:

• Pozovite ljude da vam šalju email poruke, a onda provjerite njihove sugestije i iskoristite ono najbolje što možete potvrditi u svojoj priči.
• Pozovite ljude da svoje informacije podijele direktno online, pri čemu njihova diskusija upotpunjuje vašu priču.
• Pozovite ljude na otvorenu online diskusiju i upotrijebite najbolje savjete iz diskusije, koristeći u priči ono što možete potvrditi.

Razmislite o wikiju ili otvaranju online diskusije. Ako pratite neki događaj ili temu, možete pozvati posjetioce sajta da ispričaju vlastitu priču – koja će biti ili zasebna ili će upotpuniti vaš izvještaj – bilo kao wiki gdje svaki korisnik nešto doda ili ispravi ono što je već napisano, bilo kao forum za diskusiju na jednu temu, gdje se svaki odgovor nadovezuje na prethodni.

Razmislite o ćaskanju uživo online. I izvještač i izvor (ili oboje) mogu vašu priču učiniti interaktivnom ako ponude online chat uživo sa publikom.

Razmislite o bazama podataka i kalkulatorima. Korisnici mogu vašim pričama dati lični pečat ako ponudite baze podataka koje im omogućavaju da pronađu podatke koji ih se direktno tiču. Naprimjer, ako gradske vlasti odobre povećanje poreza na nekretnine, online kalkulator može pomoći svakom korisniku da izračuna koliko će biti njegovo povećanje. Ili, ako pišete o sve lošijim rezultatima na školskim testovima, baza podataka može omogućiti korisnicima da pronađu brojke koje se odnose na školu njihove djece. Interaktivne mape predstavljaju efikasnu bazu podataka. Korisnik može kliknuti na svoje naselje i dobiti važne informacije.

Razmislite o forumima za diskusiju. Ako ste napravili dobru priču, trebala bi da potakne reakciju publike. Uspostavljanjem foruma za diskusiju, omogućavate publici da komentariše priču svojim mišljenjima, iskustvima i pitanjima. To vam može dati sugestije za nastavak priče. Ili to može biti diskusija koja produbljuje korisničko iskustvo, bez obzira na to koliko traje.

Razmislite o anketama. Anketa omogućava publici da učestvuje u priči davanjem svog mišljenja. Pazite da online anketu ne predstavite kao anketu zasnovanu na naučnim metodama. Ona mjeri strast više nego što mjeri mišljenje.

Razmislite o alternativnim formama priče


Mnoge priče ili dijelovi priča se mogu najefikasnije ispričati u formama drugačijim od tradicionalnog redanja pasusa. Razmislite da li dio priče ili cijela treba da bude ispričana u nekoj od formi koje su opisane dalje u tekstu. Alternativna forma može biti okvir uz glavnu priču u tradicionalnom formatu paragrafa. Ali i najveći, glavni dio priče može biti predstavljen u alternativnoj formi, bilo samostalno, bilo sa nizom paragrafa u okviru. Razmislite da li će vaša priča biti najefektnija kao koordinatna mreža, grafikon, prikaz nalik na tablu za društvenu igru, grafički prikaz događaja u vremenskom slijedu, spisak, niz vinjeta, kviz ili neki drugi alternativni oblik.

Slojevi informacija

Grafički prikaz događaja u vremenskom slijedu [engl. timeline]. Timeline stavlja konkretan događaj ili niz događaja u kontekst drugih događaja. To može biti jednostavan tekst ili ga možete pretvoriti u grafiku ili možda ilustrovati slikama pojedinih događaja. Timeline možete kombinovati sa mapom i tako prikazati kako se događaj odvijao kroz prostor i vrijeme. Online timeline može biti interaktivan, sa dodatnim slojevima informacija na određenim mjestima kada kliknete na njih ili pređete kursorom preko njih.

Hronologije. Hronologija detaljno objašnjava kako se određeni događaj odvijao. Ona može biti cijela u obliku teksta ili se može vezivati za mapu ili dijagram koji objašnjava ključne korake. Ako nemate mapu ili dijagram, hronologiju mogu poboljšati slike ključnih ljudi i događaja. I interaktivnoj hronologiji možete dodati informacije u slojevima.

Glosari. Glosar objašnjava terminologiju vezanu za određenu temu. Ne oslobađa autora obaveze da pojedine termine objasni u kontekstu priče, ali omogućava davanje detaljnih definicija. Vizuelni elementi mogu biti dio grafike, sa slikama ili crtežima pojedinih riječi. Kao i slučaju drugih slojevitih informacija, online glosar može biti interaktivan – kliknete na riječ i dobijete definiciju, ilustraciju, itd.

Okviri sa korisnim informacijama. Izdvojite čitaocima korisne informacije u okvir koji odmah privlači pažnju. To može biti nešto što će potražiti kasnije kada se vrate na priču. Ovakvi okviri mogu sadržavati datum i vrijeme događaja, cijenu karte, lokaciju, broj telefona za dodatne informacije, upute kako dati donaciju, kako se prijaviti za dobrovoljan rad, ko može učestvovati, web siteove itd. Razmislite šta bi korisnik mogao uraditi nakon što pročita vašu priču. Ako ste napisali priču koja potiče korisnika na neku akciju, stavite informacije o tome šta i kako raditi na mjestu koje je lako naći.

Okvir koji uvodi u nastavak priče. U priči o događaju koji se još odvija i o kojem ćete još pisati, razmislite o okviru u kojem ćete publici kazati šta dalje da očekuje. U serijalima je ovo nužno.

Tabele, dijagrami i grafike. Ako imate više od dvije povezane brojke, razmislite da ih predstavite u tabeli, dijagramu ili grafikonu. Brojevi su gotovo uvijek efektniji u nekom od ovih formata nego u tekstu. Što više brojeva koristite, to je važnije da ih pojednostavite nekim od ovih prikaza. I njih možete napraviti interaktivnim na webu.

Statistički podaci. Sadrži li vaša priča statističke podatke koji se mogu predstaviti u razumljivoj tipografskoj tabeli kao odvojen element, kao što je okvir s detaljnim statistikama s utakmice?

Baze podataka. Razmislite da li priča treba da sadrži pretraživu bazu podataka, što posjetiocu omogućava da pronađe podatke koji mu pomažu da personalizuje priču i koji mu najviše znače. Baza podataka može biti jednokratan dodatak priči ili može postati dio stalnog sadržaja koji povećava vrijednost vašeg web sajta. Ponekad možete programirati bazu podataka da se automatski ažurira postavljenjem novih podataka na drugoj lokaciji na webu.

Popis aktera. Ako priča obuhvata nekoliko ljudi, razmislite o odvojenom elementu sa njihovim fotografijama (portretima) i biografijama u nekoliko redaka. To mogu biti jednostavni biografski podaci, ali i zanimljivosti koje se baš ne uklapaju u tekst, ali pomažu razradi likova u ukupnoj priči. Ovo je još jedan element koji može biti interaktivan na webu.

Okvir s biografijom. Ako pišete o osobi o kojoj mediji često izvještavaju, razmislite o okviru sa osnovnim podacima – godište, obrazovanje, zanimanje, porodica, te možda jedna ili dvije zanimljivosti. Ako koristite i ovaj okvir s biografijom i popis aktera, određeno preklapanje sa pričom je neizbježno i poželjno. Ali, potpuno dupliranje je traćenje prostora i korisnikovog vremena. U biografski okvir ili popis aktera stavite pretežno nove podatke. Fotografije ili čak i veća slika neke spontane situacije povećavaju vrijednost popisa aktera i okvira s biografijama. (Napomena u vezi s „okvirima“ koji se ovdje pominju: Da li ćete ih zaista uokviriti rubom pitanje je dizajna vaše novine. Ako se okviri uokviruju bijelim prostorom, nazovite ih prozorima ako vam se tako više dopada. Ili smislite vlastiti izraz koji će vaše osoblje koristiti.) U online okvir s biografijom možete staviti i linkove na video ili slide show osobe o kojoj izvještavate.

Okviri s osnovnim činjenicama. Ponekad, naročito kod složenih priča, okvir u kojem se ukratko iznose ključne činjenice može pomoći čitaocu.

Okviri s bitnim brojkama. Nekoliko sasvim različitih činjenica koje se tiču priče možete povezati na jednostavan način koji privlači pažnju u okviru pod nazivom “u brojkama”. U njemu brojke mogu biti predstavljene velikim fontom, a njihova objašnjenja malim.

Poređenja. To mogu biti informativne, uporedne karakteristike postojećeg zakona sa nacrtom zakona u proceduri, ili humoristična poređenja koja nabrajaju šta je in a šta je out. Poređenje možete napraviti kao jednostavan uporedni tekst u dvije kolone. Ali, nekoliko slika ili drugih vizelnih elemenata učiniti će ga privlačnijim. I online poređenje može biti interaktivno, sa slojevima informacija koji daju veću dubinu.

Koordinatna mreža. Uz pomoć koordinatne mreže činjenice se mogu predstaviti na više načina, bilo kao poređenje, bilo kao paralelno prikazivanje više događaja. Naprimjer, u koordinatnoj mreži možete detaljno opisati važan sastanak, sa zasebnom kolonom za svaki odbor ili komisiju, a u redovima navodeći ime odbora, poduzete aktivnosti i šta je sljedeće. Koordinatne mreže su odlične za poređenja dvije ili više stvari ili kad imate više od dva načina da ih poredite.

Spiskovi. Spiskovi su gotovo uvijek efektniji kao odvojen element, čak i kada su samo tekstualni, nego u tekstu priče.

Izvađeni citati. Čini li vam se da neki citat sumira cijelu priču? Razmislite o tome da ga naglasite u okviru, možda uz sliku autora. Izvađeni citati su često samo dizajnersko sredstvo. Koristite ih za više od pukog razbijanja teksta. Pronađite citate koji pomažu da se priča ukratko izloži ili ispriča. Online verzija izvađenog citata može biti audio insert.

Svježi citati. Nemojte samo naglasiti citate koje ste izvadili iz priče. Možete staviti i neke nove citate koji će stajati sami za sebe – citate aktera iz priče ili običnih ljudi sa mjesta događaja – što čitaocu nudi dodatni sloj priče. Mogu se prikazati sa ili bez slika govornika. Citate – svježe ili one iz priče – takođe možete koristiti kao okvire.

Vertikalne i horizontalne trake. Možete napraviti mješavinu pomenutih elemenata na vertikalnom vertikalnoj ili horizontalnoj traci koje će vam pomoći da uokvirite kompletan paket u kojem predstavljate priču i da čitaocu koji samo ovlaš pregleda priču ponudite nekoliko slojeva koji će ga više privuči. U online prezentaciji, vertikalna traka može sadržavati linkove koji korisniku omogućavaju da odabere gdje će dublje ući u priču.

Okvir sa dodatnim informacijama. Sjetite se dodataka priči koji su nekad služili kao rezerva. Dodatak priči možete upotrijebiti iz mnogo razloga: Možda bi podaci poremetili tok glavne priče. Ili bi se možda izgubili u glavnoj priči i zaslužuju vlastiti naslov. Dodatak priči se ne mora predstaviti kao priča. Razmislite da li bi on bio efikasan u nekom od ostalih formata koji su ovdje objašnjeni, kao što je okvir sa činjenicama ili pitanja i odgovori.

Pitanja i odgovori. Neke podatke je bolje predstaviti u obliku pitanja i odgovora nego u nizu pasusa.

Vizuelni slojevi

Redakcijske fotografije. Može li vaše osoblje napraviti slike ljudi, mjesta i događaja iz vaše priče? Kako slike mogu pomoći prezentaciji priče? Kako mogu privući pažnju korisnika na priču? Na vrijeme napravite planove s vašim fotoreporterima. Ne ustručavajte se da date sugestije, ali poštujte profesionalno znanje fotoreportera čije ideje mogu biti bolje od vaših eventualnih sugestija.

Zvanične fotografije. Ako ne možete da snimite aktuelne slike, potražite zvanične fotografije pojedinaca o kojima pišete.

Arhivske fotografije. Potražite u svojoj dokumentaciji, i 'papirnoj' i elektronskoj, stare slike koje mogu ispričati dio priče.

Poklonjene fotografije. Zatražite od ličnosti koje intervjuišete slike koje su oni napravili i koje eventualno prikazuju događaje i mjesta na kojima vi niste bili prisutni. Tražite slike spontanih situacija i fotografije za policijske arhive umrlih i nestalih ljudi o kojima pišete. Tražite slike iz mladosti ljudi o kojima pišete, ako se priča bavi tim periodom njihovog života.

Fotografije koje daju čitaoci. Nudi li priča mogućnost da zatražite slike od publike, koje će tako pomoći u stvaranju priče? Korisnici mogu na mnogo načina pomoći u stvaranju priče u štampi ili online. Ako pokrivate događaj koji se desio prije nego što je vaše osoblje uspjelo da stigne na lice mjesta, možete upitati online da li je neki korisnik napravio pravovremene slike. Ako pokrivate događaj koji je uticao na cijelu zajednicu, kao što je veliko nevrijeme ili velika manifestacija kao što je parada ili festival, korisnici mogu svoje slike dodati onim profesionalnim koje je napravilo vaše osoblje.

Ilustracije. Fotoreporter ili crtač možda može napraviti dobru ilustraciju koja pomaže pri prezentaciji priče i privlači pažnju. Ili ličnost o kojoj pišete može obezbijediti ilustracije koje je napravio neko drugi.

Stručni prikaz. Kada vaša zajednica planira novu zgradu ili projekat, arhitekt, inženjer ili građevinac obično može priložiti ilustraciju koja pokazuje kako će izgledati nakon završetka.

Mape. Jednostavna mapa može čitaocu pomoći da shvati gdje se događaj odigrao. A složena mapa može pokazati i kako i gdje se događaj odvijao.

Dijagrami. Ako bi se korisnik mogao zapitati “kako se to desilo?” ili ”kako to funkcioniše”, razmislite o dijagramu koji će ponuditi jasniji odgovor od onog koji vi  možete ponuditi u tekstu. Možete ponuditi dijagram koji će napraviti vaše osoblje ili možda prilikom rada na priči naiđete na dijagram koji možete upotrijebiti uz dozvolu i navođenje izvora.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Prevod sa engleskog: Kanita Halilović
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ovaj tekst u je svojoj izvornoj verziji objavljen na engleskom jeziku na web portalu “No Train, No Gain – Training for Newspaper Journalists” (
http://www.notrain-nogain.org/).

 

Originalni tekst „Telling a story in a multimedia world“ dostupan je ovdje.

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala “No Train, No Gain”. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja “No Train No Gain” web portala koji su u cjelosti dostupni na web stranici.

Prevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA) koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektu VEZZA možete dobiti ovdje.