Kako dobiti dobre isječke iz intervjua

Kako dobiti dobre isječke iz intervjua

Isječci će učiniti razliku između jednorečenične radijske vijesti i kompletnog priloga, a ne tekst vaseg uvoda, ili zaključak. Ovo je osnovno uputstvo za rad na isječcima koji će učiniti vaše priloge tehnički, sadržinski i profesionalno korisnim.

BBC WST

Najlakši način da dobijemo dobre isječke (clip-ove) je da snimimo dobar intervju. To znači da se moramo približiti sagovorniku i da moramo postavljti pitanja koja se koncentrišu na glavne tačke priče/vijesti: tko, što, kada, zašto, gdje, kako i što dalje.

Uvježbajte se sami da pažljivo slušate tokom intervjua. Slušajte ne samo šta vaš sagovornik kaže, nego i kako to on kaže. Ako ne prepoznate isječak koji biste mogli izvući iz razgovora, morate zatražiti pauzu i pristojno objasniti da trebate kraće odgovore. Ne zaboravite da treba da kontrolišete situaciju prilikom intervjuisanja: ako vam nešto smeta, učinite nešto da to otklonite. Vaš prioritet broj jedan je da dobijete relevantne isječke u mikrofon. Ne besmislene-koještarije-općeg-značenja-i-to je-sve-narode-hvala!

Najbolji intervjui su plod dobre pripreme, istraživanja. S druge strane, nekad ćete dobiti dobre rezultate i iz spontanog intervjua, npr. anketa (vox pop) na uličnom uglu. Recimo da ste snimili intervju. Sada, kako da odlučite koji isječak da iskoristite? Evo jedne kratke liste za provjeru:

1) snimak mora biti jasan, riječi lako razumljive.

2) snimak mora biti ilustrativan za važnu tvrdnju koja pokreće priču/vijest.

3) snimak mora imati jasan početak i kraj, nastojte da ne isječete govornika usred rečenice.

Ako jasno razumijete najvažnije tačke priče, očigledno, tragaćete za isječcima koji efikasno izlažu te glavne tačke. Ali koji tačno isječci dolaze u obzir? Dobar način da ih pronađete je da saslušate intervju par puta – ukoliko imate vremena. Koristite to preslušavanje da uočite koji se djelovi ističu. Djelovi koje ste uočili mogli bi da budu dobri isječci – upravo iz tog razloga – tj. nešto ih čini naročitim. Ako niste pritisnuti rokom, pokušajte da preslušate intervju kod kuće, recimo dok kuhate, perete suđe ili ležite u kadi. Slušanje intervjua van radnog ambijenta često vam daje drugačiju i jasniju perspektivu.

Bilo kako bilo, u vijestima, bićete uvijek pritisnuti rokom. Evo brzog načina za izbor isječka, za to vam, istina, treba magnetofon sa brojčanikom stvarnog protoka vremena (real time indicator). Budite oprezni sa digitalnim brojčanicima, oni ne moraju da pokazuju realni protok vremena samo zato što izgledaju efektno. Provjerite ako niste sigurni. Dakle, predpostavimo da vam je dostupna mašina sa real time indikatorom...

Prvo, nađite odgovor koji vas zadovoljava. On može biti dvije iii tri rečenice dug. Izaberite rečenicu, premotajte traku na kraj rečenice bar do mjesta gdje govornikov intenzitet glasa pada, označavajući kraj neke teme. Na tom mjestu pritisnite nulu na vašem real time brojaču. Vratite se sad desetak sekundi ispred mjesta na kojem mislite da treba da počnete (tj. ako želite clip od 00.15, vratite se na 00.25). Tada pritisnite play, slušajte i pazite na pogodnu tačku početka (in point) koje odgovara dužini isječka koju ste predvidjeli. Odlučite, izaberite in point na osnovu a) dužine isječka i b) jasnoće početne tačke. Dobra strana ovog metoda je da ne trebate da brinete o tome gdje ćete završiti isječak, jer ste kraj već odredili. Ako odgovor ne omogućava upotrebljiv isječak, pređite na slijedeći odgovor i ponovite postupak. Uskoro ćete naći isječak koji će vam se svidjeti.

Zatim, čisto montirajte vaš clip i pripremite najavu (cue). Često je najbolje naći isječak prije pisanja najave jer dok birate i montirate vaš isječak, doći ćete i do ideja kako da napišete uvod za njega. Počnite jakom uvodnom rečenicom (top line), obezbjedite potrebno objašnjenje u narednoj rečenici i predstavite isječak parafrazirajući cio isječak, ili bar njegovu prvu rečenicu u posljednjoj rečenici uvoda.

Bilješka. Napišite vašu najavu (cue) tako da bude samodovoljna. U slučaju kad odlučite da ispustite isječak iz programa jer nemate dovoljno vremena, još uvijek ćete moći da sačuvate uvod kao vijest u kraćem formatu. Dobar uvod I dalje ima smisla i bez svog isječka.

Materijal je korišten na BBC Školi novinarstva Mediacentra Sarajevo.