Mediji moraju pokazati veći interes za izvještavanje o izborima

Mediji moraju pokazati veći interes za izvještavanje o izborima

Mediji moraju pokazati veći interes za izvještavanje o izborima

Udruga BH Novinari i Koalicija Pod lupom predstavili su danas finalni izvještaj o monitoringu izvještavanja medija u predizbornoj kampanji za lokalne izbore 2016. godine.

Foto: Koalicija Pod lupom

Izborni sadržaji tokom predizbornog perioda nisu bili dominantan medijski sadržaj i, samim tim, uloga medija u zaštiti javnog interesa obavljena je nepotpuno, pokazao je monitoring medija proveden tokom predizbornog perioda 2016. godine, s ciljem da se utvrdi koliko su mediji omogućili građanima informiran izbor na lokalnim izborima i koliko su osiguravali korisne i kvalitetne informacije u skladu sa profesionalnim standardima. 

U monitoring je bilo uključeno 46 medija: štampanih (dnevne novine), elektronskih (javni RTV servis, te privatne i javne radio i TV stanice) i online (news portali). O izborima se najviše izvještavalo u štampanim medijima, te na news portalima, dok je značajno manji broj izvještaja zabilježen na javnim servisima i privatnim stanicama. Prema rezultatima, koje je Borislav Vukojević, jedan od asistenata na istraživanju, nazvao "poražavajućim za javne servise", web portali su imali najveći udio sadržaja o izbornim temama (24,67%), dok su izborima najmanji udio svog programa posvetile privatne radio stanice (9,4% ukupnog programskog sadržaja). Ukupan udio izbornih sadržaja u sadržajima monitorisanih medija iznosi 14,87%.

"Htjeli smo prevazići standardne pristupe monitoringu i pokazati koliko mediji izvještavaju u javnom interesu, zbog čega je ovaj izvještaj poprilično obiman i obuhvata pitanja govora mržnje, izvještavanja o kandidatkinjama, utjecaju već izabranih javnih zvaničnika na izvještavanje i političkoj kulturi", rekla je u predstavljanju rezultata monitoringa Lejla Turčilo, voditeljica istraživanja. "Tokom predizborne kampanje, javni interes nije bio na prvom mjestu. Da je bio, imali bismo značajno veći broj izvještaja o političkim subjektima, njihovim programima, te značajniju edukativnu i informativnu ulogu medija."

 

 

 

Istraživanje je pokazalo da je značajan broj medija svoje izvještavanje zasnivao na postulatima fer i izbalansiranog novinarstva, ali i da su se u određenom broju medija pojavljivali sadržaji sa izrazito pozitivnim ili izrazito negativnim uklonom prema određenim političkim subjektima. Primjeri pristrasnosti, prema istraživanju, najbrojniji su u izvještavanju RTRS-a, dok je principe objektivnog izvještavanja među javnim servisima najviše poštovao BHT.

Bojana Miodragović, asistentica na istraživanju, naglasila je važnost rezultata koji se odnose na izvještavanje o kandidatkinjama i jezik mržnje. "Potrebno je izbjeći stereotipno izvještavanje, koje je nepoželjno bez obzira na temu, a kada se radi o predizbornom izvještavanju, može se smatrati i zloupotrebom povjerenja građana. Iako je pohvalno što je, prema rezultatima, smanjen govor mržnje samih novinara, i dalje treba podsjetiti na odgovornost medija za prenošenje govora mržnje.", naglasila je Miodragović i pozvala na kreiranje posebne metodologije za bilježenje izbjegavanja i zloupotrebe pravila o označavanju sponzorisanih sadržaja u budućim istraživanjima. 

Rezultati monitoringa pokazali su da su najzastupljene stranke u medijskim sadržajima bile SNSD i SDA, te da su određeni mediji značajan prostor davali već izabranim javnim zvaničnicima.

Dario Jovanović, direktor Koalicije „Pod lupom“, kazao je da političari zloupotrebljavaju medije u predizbornoj kampanji i da će zbog toga Koalicija „Pod lupom“ zagovarati izmjene zakonskog okvira na način da se ceremonijalni događaji zabrane u toku predizbornog perioda.

Autori izvještaja pozvali su medije da više pažnje posvete lokalnim izborima, te da u prvi plan stave javni interes, a ne političke subjekte, što podrazumijeva izvještavanje o politčkim programima, a ne samo o kandidatima, strankama i njihovim predizbornim aktivnostima. Među preporukama izvještaja navodi se i potreba da se ne dopuste manipulacije i privilegovan položaj već izabranih zvaničnika u odnosu na druge kandidate, te da se vodi računa o većoj zastupljenosti kandidatkinja u medijskom izvještavanju. Novinari bi sagovornicima morali nedvojbeno dati do znanja da je govor mržnje neprihvatljiv u njihovim medijima, te izbjegavati stereotipizaciju. Autori preporučuju da redakcije, u svrhu ostvarenja datih preporuka, pokušaju investirati u dodatnu edukaciju i specijalizaciju dijal svog osoblja za predizborno izvještavanje.

Borka Rudić, generalna tajnica Udruge BH Novinari, za naredni period najavila je promociju rezultata monitoringa u Banja Luci i organizaciju ekspertne debate na temu izvještavanja o izborima.