
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
SUD I NJEGOVI TUMAČI 
Nidžara Ahmetašević 

 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
2/16 

Način na koji mediji u Bosni  i Hercegovini  izvještavaju o radu Haškog tribunala, suđenjima, 
izricanjima presuda  i  hapšenjima  optuženih,  nije  se  puno mijenjao  u posljednjih  skoro  pa 
dvadeset godina – odnosno od osnivanja ove  institucije do danas. Kako 1993. godine, tako 
često  i danas, u medijskim  izvještajima umjesto  informacija dominiraju komentari, puno  je 
jezika mržnje  i političke propagande.  Jedina novost  je  što  su danas ovi  izvještaji obojeni  i 
dozom  senzacionalizma,  te  jezikom  koji  često  nije  primjeren  za  javnu  upotrebu  i  koji  je 
vulgaran. Na takav način, informacija ostaje tek negdje na kraju, zanemarena i zaboravljena, 
a  javnosti  je uskraćena mogućnost da bude  informisana  i da na  toj osnovi donosi  vlastite 
odluke. Rezultate vidimo svaki dan – javnost ne poznaje činjenice utvrđene pred Tribunalom, 
a pod uticajem propagande, stari strahovi još žive, dok je govor mržnje odavno pretvoren u 
jezik mržnje. Sudeći po medijima, proces suočavanja sa prošlošću  ide  jako sporo,  i pravi se 
više koraka unazad nego naprijed.  

Istovremeno, mora  se  primijetiti  da  sam  Tribunal  godinama  nije  radio  puno  da  postane 
„vidljiviji“ u regionu. Trebalo  im  je punih šest godina za osnivanje Outreach odjela1. U tom 
periodu, političari koji su vodili ratove u zemljama nastalim nakon raspada Jugoslavije, a bili 
su predmet interesa Tribunala, još uvijek su bili na vlasti, ili su imali veliki uticaj u javnosti. To 
je  stvorilo  prostor  idealan  za  razvoj  propagande  i manipulaciju  i  nanijelo  štetu  procesu 
suočavanja  sa  prošlošću,  štetu  koju  je  i  danas  teško  ispraviti.  Nerma  Jelačić,  direktorica 
Outreach odjela u Haagu, uviđa „rupu“ koju je period bez ovog programa ostavio i tvrdi da je 
mnogo toga izgubljeno jer Outreach nije mogao graditi imidž od početka.  

„Zbog  toga  će,  i  tako  će  biti  do  kraja,  program  trčati  da  začepi  rupe  koje  su  ostale  od 
propagande koja  je bila najjača u  tim godinama, prvim nakon osnivanja Tribunala, kada su 
ratovi  još bili u  toku,  i kada  su na  snazi bili  režimi kojima  se Tribunal kasnije bavio. To  su 
stvari koje su ostavile rupe, to su ljudi koji su uticali na javno mnijenje i mišljenja generacija o 
tome  šta ovaj Tribunal  radi, kako  to  radi,  zašto  je uspostavljen  i  šta  je utvrdio. Mi nikada 
nećemo moći u potpunosti  ispraviti te greške jer ključno vrijeme za svaku  instituciju, za rad 
na izgradnji imidža, jesu sami počeci.2“ 

Ono što  je zanemareno u tim prvim godinama  je da suđenja za ratne zločine nemaju samo 
ulogu ispunjenja pravde nego ostavljaju jak pečat na formiranje društva nakon rata. Često se 
može čuti  izreka da pravda mora biti vidljiva da bi bila  ispunjena,  i tačno to, učiniti pravdu 
vidljivom,  uloga  je medija,  ali  sudovi moraju  biti  otvoreni  kako  bi  pomogli  tom  procesu. 
Mediji  su  ti koji  formiraju „kolektivne uspomene“  jedne  zajednice birajući način na koji  će 
informisati  javnost  o  pojedinim  događajima  te birajući  činjenice  kojima  daju  značaj  ili  ne. 
„Jednostavno, novinari se oslanjaju na prošlost kako bi dali značenje sadašnjosti“3.  

Za potrebe ovog teksta, analizirali smo tekstove iz bosanskohercegovačkih štampanih medija 
vezane  za  neke  ključne  događaje  u  vezi  rada  Tribunala  u  posljednjih  devetnaest  godina, 
počevši od  samog osnivanja, preko prvog hapšenja  i presude, prve presude  za genocid,  te 

                                                 
1 Vidi  See  Lal C. Vohrah  I  Jon Cina:  “The Outreach Programmme”, u Richard May et al.: Essays on  the  ICTY 
Procedure and Evidence in Honour of Gabrielle Kirk McDonald”, The Hague, Kluwer Law International, 2001, str. 
547‐557 
2  Ahmetašević,  Nidžara,  “Propaganda  još  uvijek  utiče  na  formiranje  javnog  mnijenja”,  dostupno  na 
http://www.media.ba/mcsonline/bs/tekst/propaganda‐jo‐uvijek‐uti‐e‐na‐formiranje‐javnog‐mnijenja 
3 Zandberg,  Eyal,  “The  right  to  tell  the  (right)  story:  journalism,  authority  and memory,” Media,  Culture & 
Society, Vol. 32, No. 1, January 2010 
 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
3/16 

hapšenja Radovana Karadžića i Ratka Mladića, koja su se desila skoro na kraju mandata ove 
institucije. U  fokusu su bili mediji koji su u određenom periodu bili relevantni  i  čitani: Glas 
srpski4, Oslobođenje, Dnevni avaz, Nezavisne novine, Srpsko Oslobođenje, BH Dani, Slobodna 
Bosna, Reporter i Javnost.  

 

Osnivanje Tribunala 1993. godine 
Međunarodni  krivični  sud  za bivšu  Jugoslaviju  (MKSJ) osnovan  je u maju  1993.  godine na 
osnovu rezolucije Vijeća sigurnosti UN‐a  iz februara te godine. Tribunal  je prvi sud za ratne 
zločine kojeg je osnovalo ovo tijelo, te prvi međunarodni sud za ratne zločine nakon sudova 
u  Nürnbergu  i  Tokiju  koji  su  procesuirali  optužene  za  zločine  počinjene  tokom  Drugog 
svjetskog rata5.  

U trenutku kada je Tribunal osnovan, u Bosni i Hercegovini je bjesnio rat. Većina medija bila 
je  pod  kontrolom  partija  na  vlasti,  te  su  često,  šireći mržnju  i  strah,  bili  jedno  od  oružja 
kojima  se  vodio  rat.  Ipak,  bilo  je  i  medija  koji  su  pokušavali  izvještavati  profesionalno, 
pružajući  javnosti  informaciju  na  raspolaganje.  Tu  se  svakako  svrstava  sarajevsko 
Oslobođenje, koje  je  izlazilo  svaki dan u gradu pod opsadom  i  čiji novinari  su bili  spremni 
žrtvovati život radeći svoj posao.  

U svom  izdanju od 23.  februara 1993. godine, na naslovnoj strani, dnevni  list sa najdužom 
tradicijom u BiH – za koji se smatra da je tokom rata bio politički neovisan – donosi tekst o 
tome da  je Vijeće sigurnosti usvojilo rezoluciju o osnivanju Tribunala. Tekst sadrži osnovne 
informacije o rezoluciji i mandatu Tribunala koji je formiran da „sudi sve zločine počinjene na 
teritoriji bivše  Jugoslavije od 1991.  godine“.  S obzirom na uslove u  kojima  je Oslobođenje 
štampano,  i  kako  su  dolazili  do  informacija,  razumljivo  je  da  nema  ni  ovog  dana  ni  u 
narednim danima podrobnijih analiza o tome koja je će biti uloga Tribunala i kako bi taj rad 
mogao da utiče na ono  što  se dešava u Bosni; kako  će biti podizane optužnice  i kome  će 
suditi. Uz ovaj tekst na naslovnoj strani stoji informacija o posjeti tadašnjeg predsjednika BiH 
Alije  Izetbegovića  redakciji, pod naslovom „Ako  smo kao građani  zreli, BiH  će biti država“. 
Sama posjeta jednog tako visokopozicioniranog političara nije i ne bi trebala biti uobičajena, 
ali u ovom slučaju može biti viđena kao poruka lokalnim oružanim snagama da sačuvaju ovaj 
nezavisni  medij.  S  druge  strane  također  može  biti  protumačena  kao  pokušaj  upliva  u 
uređivačku politiku,  čemu  je, u kasnijim godinama, povremeno,  i Oslobođenje podlijegalo, 
mada mnogo manje nego ostali mediji.  

Glas srpski iz Banje Luke istom informacijom se bavi 24. februara na dva različita načina. Glas 
je  u  tom  trenutku  registrovan  kao  “dnevni  list  Republike  Srpske”  i  bio  je  pod  kontrolom 
tamošnje vladajuće partije, Srpske demokratske stranke (SDS), a ujedno i jedina novina koja 
je  izlazila  kontinuirano  u  RS  tokom  rata. Na  drugoj  strani  novine,  informacija  o  rezoluciji 
usvojenoj u New Yorku taj dan je prezentovana profesionalno – prenosi se veći dio rezolucije 
bez komentara, podsjeća na nekoliko rezolucija koje je isto tijelo donijelo ranije a vezane su 
za  rat u BiH. Na  istoj  stranici, u donjem  lijevom uglu  je naslov  „Srbi  iz Bosne  spremni da 
nastave  akciju  zatvaranja  logora: Hrvati  i muslimani  sabotiraju“.  Izvor u  tekstu  je  agencija 
Srna,  koju  je  formirala  i  kontrolisala  tadašnja  vlast u RS,  a  koja  se poziva na  saopćenje  iz 
Ministarstva  zdravlja  RS  u  kojem  stoji  da  su  tamošnje  vlasti  izrazile  spremnost  da  „pod 
                                                 
4 Do 2003. godine, ovaj dnevni list je izlazio pod nazivom Glas srpski, a te godine mijenja naziv u Glas Srpske. 
5 Više informacija o MKSJ dostupno je na http://icty.org/sections/OMKSJ 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
4/16 

okriljem Međunarodnog crvenog krsta nastave započete akcije na zatvaranju  logora sve tri 
zaraćene strane“. Tekst podsjeća, pozivajući se dalje na saopćenje, da  je krivicom „te dvije 
strane“ propao posljednji pokušaj razmjene zarobljenika. Na kraju, naglašeno, stoji: 

„Sporazumom koji  je postignut 1. oktobra, a zatim potpisan 8. novembra prošle godine u 
Ženevi,  zaraćene  strane  su  se  bile  obavezale  na  raspuštanje  i  zatvaranje  svih  logora. U 
realizaciju  je  krenula  unilateralno  samo  srpska  strana  koja  je  raspustila  tri  logora  i 
oslobodila 5.021 zarobljenika. Muslimanska i hrvatska strana dosad nisu raspustile nijedna 
logor,  a  izigrale  su  i  dogovor  po  kojem  je  trebalo  da  nakon  puštanja  više  od  3.000 
muslimana  i  Hrvata  iz  sabirnog  centra  na  Manjači  kod  Banja  Luke  oslobode  1.740 
zarobljenih Srba.“  

Drugi  tekst na  istoj  strani prenosi pisanje dva američka dnevnika – Washington Post  i The 
New York Times – odnosno više komentariše njihove  tekstove o  ratu u BiH.  Ispod naslova 
„Bez  Srba  nema mira“,  Glas  srpski  piše  kako  NYT  „provodi  antisrpsku  liniju  u  američkim 
medija“ upozoravajući da je nemoguće pronaći rješenje za rat bez Srba.  

Ovakav raspored tekstova može biti čitan kao svojevrsna propagandna poruka koja ukazuje 
na  to da kada  je „srpska“ strana u pitanju, nema potrebe da se osniva Tribunal. Raspored 
tekstova ukazuje na procjenu vrijednosti  i značaja pojedine  teme za medij6. Može se  čitati 
kao „upiranje prstom“ na krivce za rat, „te dvije strane“, i ukazuje na zavjeru protiv Srba koja 
se sprema u Sjedinjenim Američkim Državama, a koju predvode tamošnji mediji. Ova metoda 
može se posmatrati kao skrivena propagandna tehnika koju  je moguće otkriti tek pažljivom 
analizom.  Izbor  vijesti,  redoslijed,  vezivanje, upotreba određenih  termina  (ista  stvar može 
biti rečena na više načina) samo su neki od primjera skrivenih propagandnih metoda.  

Zanimljivo je primijetiti da Oslobođenje u naslovu ističe formiranje „suda za ratne zločine“, a 
Glas  ističe  osnivanje  „međunarodnog  suda“,  što  ukazuje  na  stav  redakcije  prema 
novoosnovanom tijelu.  

Način na koji izvještavaju o Tribunalu u Glasu drastično se mijenja već u toku 1993. godine. 
Dana  21.  septembra  Glas  srpski  objavljuje  tekst‐komentar  agencije  Tanjug:  “Povodom 
osnivanja međunarodnog suda za ratne zločine na tlu bivše Jugoslavije: Stid svetskog uma”. 
U  uvodnom  dijelu  autor  teksta  piše  kako  je  “sud  ustanovljen  kako  bi  presudio  Srbima,  a 
počinje  da  deluje  u  trenutku  dok  bivšom  Bosnom  plamte  rat  i  zločini  između  Hrvata  i 
muslimana, u kojima srpski narod ne učestvuje”. Također se zaključuje kako  će se “budući 
svetski um” stiditi osnivanja Tribunala. Autor se ustvari poziva na “pravne  i  istorijske misli” 
sadržane u knjizi  izvjesnog dr Mitra Kokolja, koji  je navodno uradio analizu dokumenata o 
Tribunalu  i  izveo  ove  zaključke.  U  tekstu  se  osnivanje  naziva  „rasističkim  pristupom 
međunarodne  zajednice”,  te  se  pojašnjava  da  je  Tribunal  osnovan  na  inicijativu  vlada 
Njemačke, Austrije  i SAD‐a, „uz asistenciju nekih muslimanskih  i evropskih zemalja koje su 
profitno zavisne”, a sve na štetu Srba. 

U ovom periodu većina tekstova u Glasu nije potpisana, odnosno nije navedeno ime autora. 
Pri tome je teško razlučiti informaciju i komentar, nema izvora ili se pozivaju na izvore bliske 
stranci na  vlasti, u  vojsci  ili  samoj Vladi. Primjetno  je  također da  tokom  cijelog  rata, ovaj 
dnevni list, kao i još neki u RS, koriste termin „muslimani“ kao ime za naciju, ali ga uvijek pišu 

                                                 
6 Džihana,  Amer  i  Hodžić,  Sanela,  “Slučaj  Karadžić:  Analiza  medijskog  izvještavanja  o  hapšenju  i  suđenju 
Radovanu  Karadžiću”,  u  Džihana,  Amer  i  Volić,  Zala, Mediji  i  nacionalne  ideologije:  Analiza  izvještavanja  o 
suđenjima za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji, Media Centar, Sarajevo, 2011, str. 197. 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
5/16 

malim slovom čime se iskazuje namjera da se omalovažavaju pripadnici ove grupe, što je još 
jedna od poznatih tehnika ratne propagande7. Također se uvijek koristi fraza „bivša Bosna“. 
Oba pristupa su dio tehnika  izgradnje govora mržnje koje u osnovi  imaju razdvajanje grupa 
MI  i ONI (MI kao žrtve grupe ONI)8. Javnost biva pozvana, „kroz medijski diskurs... da usvoji 
dominantna predstavljanja, da stvore spoznajne modele ‘nas’ i ‘njih’ i da ih ugrade u vlastita 
uvjerenja  i  stavove“9.  Omalovažavanje  se  manifestuje  i  kroz  pogrešno  izgovaranje  ličnih 
imena  pripadnika  grupe  ONI  ili  davanjem  pežorativnih  imena  drugoj  naciji,  odnosno 
nazivajući ih onako kako sami pripadnici te nacije smatraju da je uvrjedljivo, u ovom slučaju i 
pisanjem imena nacije malim slovom.  

 

HAPŠENJE, SUĐENJE I IZRICANJE PRESUDE DUŠKU TADIĆU 
Vjerovatno najviše pažnje od osnivanja Tribunal dobija u  trenutku hapšenja Duška Tadića, 
kojim je tokom rata bio predsjednik lokalnog odbora SDS u Kozarcu i prva osoba koja se našla 
u haškoj sudnici. Optužnica protiv njega  je podignuta u  februaru 1995. godine,  izmijenjena 
prvi put u  septembru  te potom u decembru  iste godine. Uhapšen  je godinu dana  ranije u 
Njemačkoj,  a  u  Haag  je  prebačen  u  aprilu  1995.  godine.  Pravosnažna  presuda,  kojom  je 
osuđen zbog zločina počinjenih na području Prijedora na 20 godina zatvora, izrečena je 2000. 
godine.  Prije  pravosnažne  presude,  Sudsko  vijeće  je  prvo  izreklo  odluku  kojom  ga  je 
proglasilo krivim, a potom i nepravosnažnu presudu10.  

U  svom  osvrtu  na  prve  godine  rada  Tribunala,  Mirko  Klarin,  direktor  agencije  Sense, 
specijalizirane za praćenje suđenja pred MKSJ, primjećuje kako u prvim godinama nije bilo 
puno  pažnje  lokalnih  medija  te  kako  su  mediji  bili  više  zainteresovani  da  daju  glas 
optuženima  nego  žrtvama 11 .  Potvrda  za  ovo  može  se  naći  i  u  izvještajima  u 
bosanskohercegovačkim medijima o  slučaju Tadić.  Samo hapšenje  izazvalo  je  veliki pažnju 
javnosti,  kao  i  predaja  Haagu,  ali  suđenje  jedva  da  je  propraćeno.  Odnosno,  sarajevsko 
Oslobođenje se potrudilo da preko dopisnika  ima povremene  izvještaje, ali ostaje samo na 
tim pokušajima.  

Ovo hapšenje je ujedno bilo i prva prilika da se javnost upozna sa procedurama u Tribunalu, 
načinom rada sudskih vijeća, tužilaštva, i odbrana, no ta šansa je propuštena. Domaći mediji, 
čak i da su željeli, teško da su mogli obezbijediti izvještača iz sudnice u tom trenutku, dok se 
sam Tribunal koncentrisao na pravnu stranu ovog slučaja zaboravljajući kako će sve to uticati 
na razvoj situacije u BiH.  

Sarajevsko  Oslobođenje  je  28.  aprila  1995.  godine  na  četvrtoj  stranici  objavilo  tekst‐
komentar “Tadić se brani i imenom” o tome ko su branioci u ovom slučaju, i koju taktiku će 

                                                 
7 Hodžić, Alija (ed), Razgovori o govoru mržnje, Zagreb, Hrvatski Helsinški Komitet 1999, str. 79. 
8 Dubravko Škijan,  lingvista, smatra da  je korištenje  ličnih zamjenica mi  i oni  jedan od osnovnih alata govora 
mržnje kojom se vrši dalja  instrumentalizacija. Grupa MI  (naša nacija)  je žrtva, ali  istovremeno  i superiorna… 
Grupa  ONI  su  loši,  zli,  neprijatelji…  Sukob  ove  dvije  grupe  je  baza  daljih  konflikta.  (Vidi:  Hodžić,  Alija  (ed) 
Razgovori o govoru mržnje, Zagreb, Hrvatski Helsinški Komitet, 1999, str. 78.) 
9 Džihana,  Amer  i  Zala  Volčić,  „Uvod:  Ka mirovnom  novinarstvu“,  u  Džihana,  Amer  i  Volčić,  Zala, Mediji  i 
nacionalne  ideologije: Analiza  izvještavanja  o  suđenjima  za  ratne  zločine  u  bivšoj  Jugoslaviji, Media  Centar, 
Sarajevo, 2011, str. 15. 
10 Predmet Tadić http://www.icty.org/cases/party/787/4 
11 Klarin,  Mirko,  „The  Impact  of  the  ICTY  Trials  on  Public  Opinion  in  the  former  Yugoslavia“,  Journal  of 
International Criminal Justice, Vol.1, No. 8, 2009, str. 89‐96. 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
6/16 

možda  primijeniti  tokom  postupka.  Autor  se  poziva  na  “dobro  obaviještene  nezvanične 
izvore” koji su novinarima “došapnuli  i ponešto što posljednjih dana niko nije htio govoriti 
zvanično”, te pojašnjava kako odbrana vrši pripreme, navodeći da je jedna od taktika pokušaj 
dokazivanja da  je u sudnici pogrešna osoba. Naime, sudeći po tekstu, optuženi se u sudnici 
izjasnio  kao Dušan,  dok  je  u  dijelu  dokumenata  Tribunala  identifikovan  kao Duško. Autor 
također  ukazuje  da  Tadića  brani  “brojna  ekipa  uglavnom  jednonacionalnog  sastava”, 
aludirajući  na  to  da  je  većina  branilaca  srpske  nacionalnosti.  Niti  na  jednom mjestu  nije 
navedeno zašto  je Tadić optužen niti više podataka o njemu,  ili komentar suda na navodne 
pokušaja ospore identiteta.  

Na  istoj stranici, odmah  ispod ovog  teksta, stoji  izvještaj sa konferencije za medije Stranke 
demokratske akcije (SDA), gdje glasnogovornik najavljuje da Tribunal pokreće  istragu protiv 
Karadžića  i Mladića, “kao  i  još nekih pripadnika agresorskih snaga”. Tekst  je većim dijelom 
doslovno prenio ono što je rečeno na konferenciji, bez ikakvih pitanja, druge strane, kritičkog 
ugla...  Na  stranici  nema  izvještaja  o  aktivnostima  drugih  stranaka.  Ovakav  tekst  može 
ukazivati da  je  i Oslobođenje u određenim trenucima  imalo sklonost ka  jednoj stranci, onoj 
koja  je  bila  tada  na  vlasti,  ali  isto  tako  pokazuje  tendenciju  novinara,  naročito  u  pisanim 
medijima da prenose doslovno saopćenja ili ono što je rečeno na konferencijama za štampu, 
običaj koji  je vjerovatno naslijeđen  iz starog sistema kada  je prenijeti stav partije na vlasti  i 
bila osnovna uloga medija. 

Oslobođenje je 27. aprila 1995. godine izvijestilo, kratko, i sa prvog ročišta na kojem se Tadić 
izjasnio  da  nije  kriv  po  svim  navodima  optužnice.  Autor  opisuje  i  dijelove  procedure,  te 
navode iz optužnice, dajući pomalo lični doživljaj onog što se dešavalo.  

„Tadić  je  optužnicu  saslušao  mirno,  gotovo  pospano,  sa  slušalicama  za  simultano 
prevođenje u ušima, a zatim je bio veoma kratak. Na maternjem jeziku je odgovorio: Ne, ne 
smatram se krivim. Ja u navedenom  logoru nisam nikada bio, niti sam počinio zločine koji 
mi se pripisuju“.  

U  tekstu  se pojašnjava procedura, moguće  kazne,  te  završava  konstatacijom o pritvorskoj 
jedinici:  „Sudeći  prema  nedavnim  snimcima  holandske  televizije,  Tadiću  bi  na  komforu 
mogao pozavidjeti  svaki Sarajlija.“ Dana 1. oktobra, Oslobođenje donosi  tekst o proširenju 
optužnice, sa dijelovima i faksimilom dokumenta.  

Glas srpski 24. februara 1994. godine na četvrtoj strani donosi mali tekst pod naslovom „Na 
vijest  o  hapšenju Duška  Tadića  u Minhenu: Ni  govora  o  ratnom  zločincu“.  Sam  naslov  je 
dovoljno sugestivan, ali autor  ima  još za dodati u tekstu koji  je u suštini komentar,  iako to 
nije naglašeno. U tekstu stoji da je uzrok hapšenju „specijalni, medijsko‐propagandni rat“ koji 
„protiv Srba“ vodi „takozvani demokratski svet“.  

Godine  1997.,  nakon  skoro  tri  godine,  suđenje  je  privedeno  kraju.  Tadašnja  procedura 
nalagala  je  da  sudsko  vijeće  prvo  saopći  odluku  o  tome  da  li  je  krivica  dokazana  tokom 
postupka, a tek nakon toga  je saopćavana presuda. Dana 8. maja 1997. godine, banjalučke 
Nezavisne novine, koje su osnovane nakon rata uz pomoć međunarodnih donatora kao prvi 
nezavisni  štampani medij u RS, na  trećoj  strani prenose vrlo kratku agencijsku vijest da  je 
Tadić  proglašen  krivim  za  zločine  protiv  čovječnosti  i  zlostavljanje,  te  da  mu  je  krivica 
dokazana po 11 tačaka optužnice “ali ne i za drugih 20”. Nijednom riječju se ne govori za koje 
je zločine proglašen krivim, ali se vrlo opširno navodi koje optužbe su odbačene. Tako stoji 
da  je  “najveći  broj  optužbi  izbačen”  zbog  nedostatka  dokaza  “najprije  onih  o  direktnim 
ubistvima  jer  se  nije  našao  nijedan  svjedok”.  Također  stoji  da  je  iz  optužnice  izbačeno 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
7/16 

poglavlje o  silovanjima “pošto  je  jedina muslimanka koja  se prijavila  za  svedočenje u  toku 
suđenja odustala od svog iskaza”, te da su se tvrdnje “o navodnom zlostavljanju zatvorenika 
ispostavile  kao  netačne  jer  se  za  vrijeme  detaljnog  saslušavanja  ispostavilo  da  nema 
direktnih očevidaca i da su u pitanju svjedočenja iz druge ruke i na osnovu priča trećeg lica”.  

U tekstu je tamnijim slovima naglašen dio u kojem se navodi kako je “ključni svjedok optužbe 
eliminisan je jer je njegova izjava, kako je sam priznao, bila lažna” i zaključak kako su ostale 
samo one tačke optužnice koje govore o “teorijskoj krivici za učešće u etničkom čišćenju i za 
navodno prebijanje  zatvorenika u Omarskoj, ali ni one nisu potkrepljene  jačim dokazima”. 
Autor  ne  pojašnjava  šta  znači  termin  „teorijska  krivica“,  niti  „jači  dokazi“,  te  neupućeni 
čitalac može dobiti osjećaj da je riječ o nekim minornim, tehničkim stvarima. Nakon ovakvog 
teksta, odluka o presudi, kakva  je bila u slučaju Tadić, naravno da  javnosti dolazi kao šok,  i 
nedostatak informacija daje mogućnost za interpretacije bilo koje vrste.   

Isti tekst prenosi na naslovnoj strani Glas srpski, uz dodatni dio u kojem branilac Milan Vujin 
kaže da Tribunal „i dalje smatra političkom institucijom”. Nastavak teksta je na drugoj strani 
Glasa u  rubrici Reagovanja, koja donosi niz komentara  javnih  ličnosti o odluci Tribunala, u 
više malih  odvojenih  okvira,  a  svaki  nosi  naslov  i  poruku. Dragan  Božanić,  tada  zamjenik 
ministra vanjskih poslova BiH, u tekstu pod naslovom Nejasna sudbina Dušana Tadića, govori 
o mogućoj  zamjeni  identiteta,  te  izražava  “sumnju  u  pogledu  Tadićeve  krivice  i  istražnog 
postupka”. Poruka iza ovog teksta je i sumnja u način rada Tribunala, te naglašavanje teze da 
postoji  kako  bi  sudio  Srbima  a  ne  pojedincima  koji  su  krivi  za  zločine.  Smilja  Avramov, 
„profesor međunarodnog prava u Beogradu” za Glas srpski kaže da je “farsa i sud i proces” te 
da  “tu prestaje pravnička  logika,  jer  je  Tribunal deo propagandne mašinerije”. Beogradski 
advokat Toma Fila komentariše odluku u tekstu Srbin treba da brani Srbina, u kojem naziva 
MKSJ “kvazitribunal”  i “pojašnjava” da za Tribunal nije bitan Tadić nego utvrđivanje krivice 
Srbije i Jugoslavije. Jedan dio je rezervisan i za Mladena Tadića, brata optuženog Duška, i nosi 
naslov Sve da istina izađe na videlo.  

U dnu iste strane je izvještaj sa konferencije za medije međunarodne zajednice sa naslovom 
Pokušaj linča Srba, u kojem se govori o navodnom pokušaju linča četiri Srbina u Srebreniku u 
kojem  je učestvovalo  „oko 100 muslimana”, a  incident  je  spriječio  lokalni policajac. Nema 
detalja oko ovog incidenta. Raspored tekstova na ove dvije strane pažljivo je biran i ostavlja 
mogućnost da  će presuda biti teška, ali  i mogućnost da se ona odmah odbaci  jer  je riječ o 
„uroti protiv jedne nacije“, i dolazi od institucije koja nije relevantna. Neupućeni čitalac ovu 
poruku  dobija  od  uglednih  ličnosti,  intelektualaca,  za  koje mogu  pretpostaviti  da  poznaju 
procedure i znaju šta se dešava van granica RS.  

Sarajevski  listovi pak daju drugačiju  sliku odluke u Haagu. No,  i u ovom  slučaju  su  čitaoci 
prisiljeni  vjerovati medijskoj  interpretaciji  cijelog  suđenja,  jer  informacija  o  samom  toku  i 
izjavama svjedoka nije bilo  i nisu dostupne. Dnevni avaz,  list koji se pojavio 1995. godine a 
vjeruje se da je u osnivanju sudjelovala vladajuća SDA, taj dan vijest o Tadiću donosi tek na 
četvrtoj stranici. U podnaslovu teksta  je  istaknuto kako  je sud prihvatio dokaze da  je Tadić 
ubio “sa predumišljajem” dva bošnjačka policajca, te da  je proglašen krivim za sistematsko 
zlostavljanje na etničkoj osnovi. Avaz prenosi izjavu tadašnje glavne tužiteljice Louise Arbour, 
koja nakon izricanja odluke kaže “Danas smo bili svjedoci izvršenja pravde” i dodaje kako je 
odluka “predstavlja kontinuitet  suđenja u Nirnbergu nakon Drugog  svjetskog  rata, kada  su 
ubistva motivirana  rasnom mržnjom  bila  okarakterizirana  kao  zločin  protiv  čovječnosti”.  I 
Avaz  donosi  najavu  Tadićevih  advokata  i  porodice  da  će  se  žaliti  na  odluku,  ali  i  reakciju 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
8/16 

organizacije Human Rights Watch koja  je pohvalila odluku, te ponovila zahtjev za hapšenje 
ostalih optuženih.   

Iako  vijest  zaslužuje  naslovnu  stranu,  Avaz  je  ipak  plasira  tek  na  četvrtoj.  Bitno  je 
napomenuti  da  se  u  trenutku  kada  je  objavljena  presuda,  već  govori  i  o mogućim  novim 
optužnicama i to protiv Bošnjaka, koji su većinska publika ove dnevne novine.   

 

Optužnica protiv Radovana Karadžića i Ratka Mladića 
U julu mjesecu 1995. godine podignuta je prva optužnica protiv Radovana Karadžića i Ratka 
Mladića, a dopunjena  je  iste godine u novembru12. Prva  vijest  stigla  je u  trenutku dok  još 
traju akcije Vojske Republike Srpske (VRS) u i oko Srebrenice, uglavnom na prikrivanju mjesta 
masovnih pogubljenja  i premještanju grobnica,  te akcije na području Žepe. Mediji u RS  su 
skoncentrisani  na  pravdanje  uloge  VRS  u  zločinima  počinjenim  na  ovim  područjima,  dok 
mediji u drugom dijelu BiH, ali i međunarodni, izvještavaju o masovnim ubistvima.  

Glas  srpski 26.  jula na naslovnoj  strani donosi agencijsku  tekst Žepa pod kontrolom  srpske 
vojske u kojem se pozivaju na “krugove bliske vladi RS” i „biro za press kontakte” i saopćenje 
u kojem se navodi da  će “civilnom stanovništvu biti prepušteno da  izabere da  li  i u kojem 
pravcu  žele  da  odu,  ili  pak  da  ostanu  u  Žepi”. Uz  ovaj  tekst  je  objavljena  i  informacija  o 
dogovoru  o  evakuaciji  civila  iz  Žepe  i  o  tome  da  je UN  postigao  sporazum  “sa  srpskom  i 
muslimanskom stranom”. Izdvojena je vijest pod naslovom Muslimanski vojnici otišli u kojoj 
autor citira glasnogovornicu UN‐a u BiH, koja je na konferenciji za medije rekla da je u Žepi 
“zabilježeno prisustvo srpskih boraca”. Na istoj strani je i kratka vijest o novom nacrtu mape 
za podjelu “bivše BiH” prema kojoj se tadašnji premijer Francuske  izjasnio za “novu podelu 
bivše BiH”. Nije jasno u kojem kontekstu i zašto je bitna ova vijest, ali ako se gleda trenutak u 
kojem  je  objavljena  i  kako  je  pozicionirana,  može  se  vidjeti  poruka  o  podjeli  koja  je 
neminovna i koja sada ima podršku i sa Zapada.  

U  ovom  periodu  Glas  srpski  redovno  ima  rubriku  Međumuslimanski  sukobi,  u  kojoj 
izvještavaju  sa  ratišta  na  području Velike  Kladuše.  Rubrika  je  uvijek  plasirana  na  udarnim 
stranicama, što znači ili na samoj naslovnoj strani ili na prve tri stranice. Informacije koje se 
daju u  rubrici  je  teško provjeriti,  izvori  su vojni,  i  teško  se može posmatrati cijeli kontekst 
ovakvih vijesti, ali može se pretpostaviti da je poruka o tome kako su „muslimani“ militantni, 
te kako su slabi jer vode bitku na više bojišta u isto vrijeme.  

Isti dan, na drugoj stranici, Glas objavljuje intervju sa Aleksom Buhom, „ministrom inostranih 
poslova RS“, koji  je prenešen sa Srpskog radija. Naslov teksta  je Potrebne brze diplomatske 
snage,  a  citiraju  Buhu,  koji  kaže  da  se  “međunarodna  zajednica  bavi  srpskim 
kontraofanzivama, iako su one legitimni odgovori na muslimanske napade”. Na istoj strani je 
i rubrika Rekli su i naslov Čestitke srpskoj vojsci, te se navodi kako je komandant Holandskog 
bataljona UNPROFOR‐a Thomas Karremans „pohvalio” VRS za dobro  isplaniranu  i  izvedenu 
akciju na Srebrenicu. “Srbi su vešto nadmudrili muslimanske vojnike” zaključio je Karremans, 
piše Glas srpski. Ispod je tekst Srpska ne može da bude poražena, u kojem je izjava Radovana 
Radinovića, „generala u penziji i naučnog savetnika u Centru za vojno‐ekonomska istraživanja 
Ekonomskog  instituta u Beogradu”,  te  tekst Ne predlažemo  vazdušne napade, u  kojem  se 

                                                 
12 Više o predmetu na http://www.icty.org/cases/party/703/4 
 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
9/16 

pozivaju na  izjavu Williama Perrija, “šefa američkog Pentagona”, koji  je  rekao da neće biti 
vazdušnih napada ako se VRS uzdrži od napada na Goražde.  

Dana 28. jula udarna vijest u Glasu su izvještaji sa ratišta oko Grahova i Srbobrana13, a dat je 
prostor  i za reakciju Karadžića na navodnu  izjavu francuskog ministra unutrašnjih poslova o 
podmetanju bombe u Parizu. Tekst je objavljen pod naslovom Srbi nisu teroristi, što je citat 
Karadžića, koji  još kaže  i da “Srbi nemaju tradiciju koja podrazumeva terorizam”. Nije  jasno 
kada je data izjava o terorizmu, gdje je i kada postavljena bomba.  

Optužnica se spominje  tek u  tekstu u kojem Momčilo Krajišnik komentariše pod naslovom 
Naterani  da  pobedimo.  Predsjednik  Skupštine  RS  ocijenio  da  je  riječ  o  “optužnici  protiv 
srpskog naroda”. „Mi ne priznajemo taj sud, ali znamo da će se u Hagu suditi poraženima, a 
nas  će  izgleda muslimani  naterati  da  pobedimo mada  nam  je  cilj  bio  da  se  podelimo  i 
nađemo političko rešene na ovim prostorima”, kaže Krajišnik.  

Glas Srpske 28. jula na drugoj strani piše o podizanju optužnice, u rubrici Drugi pišu, u tekstu 
sa naslovom Optuženi narod. Tekst  je preuzet  sa  radija BIG, kako  stoji u potpisu, a autor, 
kome nije navedeno ime, piše kako je “takozvani sud za ratne zločine” optužio Karadžića.  

“Znamo mi  ko  je  i  zašto promovisao  tzv.  sud  za  ratne  zločine, međutim  interesantno  je 
nešto drugo: ako je predsednik jedne države ratni zločinac, onda je to i čitav jedan narod. 
Dakle,  moraće  čitav  jedan  narod  proglasiti  ratnim  zločincima  jer  mi  smo  izabrali 
predsednika! Dakle, postavlja se pitanje ko je ovaj narod proglasio ratnim zločincem?”  

Nakon što  je optužnica proširena  i na zločine počinjene u Srebrenici, Glas najviše prostora 
posvećuje vojnoj akciji „Oluja“ u Hrvatskoj te imenovanju saveznika Hrvatske vojske (HV), na 
prvom mjestu SAD, akcije kojoj je prvi cilj „okupacija Republike Srpske Krajine“. Ponovo je cilj 
naći krivca na „drugoj strani“ i ukazati na globalnu urotu protiv „nas“.  

Druga česta tema u tom periodu su mirovni pregovori u Daytonu14. Dana 16. novembra na 
trećoj strani u rubrici Ogledalo dana objavljen je tekst pod naslovom Kritična faza u Dejtonu 
– Između uspeha i totalne propasti, u kojem autor piše o tome kako su pregovori u Daytonu 
zapali  u  krizu  jer  se  “muslimanska  strana  protivi  teritorijalnoj  podeli  ove  nekadašnje 
jugoslovenske republike”. Nije  jasan  izvor niti autor teksta. Na  istoj strani  je tekst o SDS, u 
kojem se govori kako je to stranka koja njeguje demokratsku tradiciju, te podsjećanje kako je 
Stranka nastala „kao odgovor srpskog naroda na prostorima avnojskih republika Hrvatske  i 
Bosne i Hercegovine svim onim strankama koje su po programima i metodologiji šovinističke 
i  fašisoidne, a  tu  se pre  svih misli na HDZ  i SDA“. Također  se podsjeća kako  su  se  članovi 
stranke  borili  sa  vojnicima  tokom  rata,  na  veze  sa  pravoslavnom  crkvom,  te  se  najavljuju 
promjene u  stranci. Tekst  više  liči na  saopćenje  iz  stranke nego na novinarsku  formu,  što 
vjerovatno i jeste s obzirom na sadržaj i vrijeme u kojem je objavljen. 

                                                 
13 Tokom rata, odlukom tadašnjih vlasti u RS, pa sve do 2003. godine, mnoga mjesta imala su drugačije nazive. 
Dio Donjeg Vakufa koje  je bilo pod kontrolom RS preimenovan  je u Srbobran, čime se ukazivalo da  je riječ o 
“srpskom teritoriju”. 
14 Pod sponzorstvom i nadzorom SAD, mirovni pregovori u Daytonu su počeli 1. novembra 1995. Pregovore je 
vodio  Richard  Holbrooke,  tadašnji  pomoćnika  državnog  sekretara  SAD,  a  prisustvovali  su  predstavnici  EU  i 
Kontaktne  skupine  –  Engleska,  Francuska,  Njemačka  i  Rusija.  Dana  21.  novembra,  mirovni  sporazum  je 
parafiran, da bi bio i zvanično potpisan 14. decembra iste godine.  
 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
10/16 

U istom broju, na strani dva, komentar u rubrici U žiži sa naslovom Pranje savjesti u kojem se 
govori  o  podizanju  optužnice,  a  Tribunal  naziva  „nelegalnim“  uz  tvrdnje  da  djeluje  samo 
protiv  jednog naroda. Komentariše  se podizanje optužnice protiv  šestorice  visokih  časnika 
Hrvatskog vijeća obrane (HVO) za zločine u Lašvanskoj dolini, ali se to tumači kao “pokušaj 
iskupljivanja   Zapada  i utjehu za muslimane, a sve kako bi muslimansko‐hrvatska federacija 
nastavila da živi”.  

Glas  srpski 20. novembra, u  rubrici  Između petka  i nedjelje u  tekstu pod naslovom Dobra 
politička  i vojna situacija prenosi  izvještaj sa “redovne sjednice Koordinacionog odbora SDS 
srpskih zemalja za Romaniju”. Na tom sastanku bio  je prisutan  i Karadžić. Prisutni su,  javlja 
Glas, tokom sastanka napravili poseban osvrt na “diplomatsku bitku srpskog pregovaračkog 
tima  u Dejtonu”.  “Koordinacioni  odbor  energično  je  odbacio  optužbe Haškog  suda  protiv 
predsjednika Karadžića  i generala Mladića  i  zahteva od  srpskog pregovaračkog  tima da  se 
izbori za obustavljanje ovog političkog procesa”. 

Za medije u Federaciji podizanje optužnice bila  je  jako bitna vijest, što  je  i za očekivati  jer 
veliki broj žrtava zločina živi u tom trenutku u ovom entitetu. Oslobođenje na prvoj strani 26. 
jula  donosi  tekst  sa  naslovom Međunarodni  tribunal  za  ratne  zločine:  Karadžić  i Mladić 
optuženi za genocid. U tekstu se navodi kako je UNPROFOR najavio da će Haškom sudu biti 
dostavljena svjedočenja o “postupanju (pobunjenih) bosanskih Srba prema prognanicima  iz 
Srebrenice...  zajedno  sa  svjedočenjima holandskih  vojnika u  sastavu Unprofora nekada na 
dužnosti u ovoj 'enklavi'“. U tekstu je mnogo prostora posvećeno i detaljima optužnice.  

Isti dan komentar piše Emir Habul,  jedan od urednika, pod naslovom Dometi optužnice, u 
kojem navodi kako je Karadžić prije nekoliko dana rekao kako ga se ne tiče Haški tribunal, te 
da nakon što  je objavljena vijest o podizanju optužnice nije bilo komentara sa Pala, gdje  je 
sjedište SDS‐a. Autor dalje piše o Karadžiću nazivajući ga “iskonskom kukavicom”: “Izbjegava 
obilazak  frontova, kritične noći ultimatuma NATO u  februaru prošle godine nije zanoćio na 
Palama, a za vrijeme pobune vojnika u Banjaluci u septembru  '93. nije smio ući u grad dok 
Mladić nije sredio stvar”. 

Par  dana  kasnije,  na  strani  7.,  Oslobođenje  ponovo  piše  o  optužnici  u  tekstu  Povodom 
najnovijih optužnica suda u Hagu: Ubjedljivi glavni tužilac. Tekst je potpisao dopisnik iz Haga 
i počinje rečenicom: “’Hrabri čovjek, Goldstoun!’ to je bio prvi komentar među novinarima, 
specijalno akreditiranim za praćenje rada Međunarodnog suda za ratne zločine  izvršene na 
prostoru bivše  Jugoslavije,  kada  je 25.  jula, bez  i  jednog  signala prethodnog nagovještaja, 
saopšteno da su optužnice i protiv 'krupnih riba' već na stolu Krivičnog vijeća u Hagu.” Tekst 
sadrži ponovo puno više komentara samog autora nego  informacija o podizanju optužnice. 
No, urednici  se  trude dati  i  više  informacija. Taj dan u  tekstu Nakon podizanja optužnice: 
Nema  suđenja  u  odsustvu  viši  javni  tužilac  u  Sarajevu  pojašnjava  haške  procedure  nakon 
izdavanje potjernica, samog suđenja, i tretman optuženika prema međunarodnom pravu, što 
je za čitatelje svakako korisno da se upoznaju sa institucijom.  

Nakon  što  je  optužnica  proširena  na  zločine  u  Srebrenici,  Oslobođenje  17.  novembra 
objavljuje  tekst Haški  tribunal: Proširena optužnica protiv Karadžića  i Mladića, ponovo od 
dopisnika  iz Haga,  u  kojem  pojašnjavaju  šta  je  novo  u  optužnici.  “Genocid,  zločini  protiv 
čovječnosti  i teške povrede ratnog prava  i običaja rata,  izvršene u periodu od 6. do 23.  jula 
ove godine u Srebrenici, kada je, kako se navodi u optužnici zarobljeno, masovno pogubljeno 
ili deportovano više hiljada osoba", stoji u tekstu. Isti dan od agencije AFP prenose tekst koji 
naslovljavaju Kućni pritvor za Mladića i Karadžića, u kojem stoji kako je glavni tužilac Richard 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
11/16 

Goldstone  izjavio  “da  je  od  ključnih  zvaničnika  SAD  primio  garancije  da  se  o  optužbama 
pokrenutih  protiv  srpskih  lidera  ‘ni  u  kom  neće  pregovarati’".  U  tekstu  stoji  da  je 
“beogradska  štampa” objavila “citirajući neimenovanog  člana  srpske delegacije u Dejtonu” 
da su se pregovaračke strane saglasile i dozvolile da se ratni zločinci Mladić i Karadžić stave u 
kućni pritvor u Beogradu. 

 

Presuda za genocid 
Prva velika presuda koju je izrekao haški Tribunal svakako je ona kojom je ustanovljeno da je 
u  Srebrenici  u  julu  1995.  godine  izvršen  genocid.  Ovo  je  ustanovljeno  tokom  suđenja 
generalu  VRS  Radoslavu  Krstiću,  koji  je  2004.  godine  osuđen  na  35  godina  zatvora  za 
pomaganje u izvršenju genocida15.  

Prvostepena presuda izrečena je 3. augusta 2001. godine, no u Federaciji vijest je malo bila u 
sjeni one o hapšenju  trojice generala Armije BiH,  također po nalogu Haškog  tužilaštva, na 
osnovu  tada  još uvijek  zapečaćenih optužnica. Dnevni avaz u prvi plan na naslovnoj  strani 
stavlja  tu vijest, dok  je ona o Krstiću na nešto manje primjetnom mjestu. U  samoj novini, 
vijest o hapšenju je na drugoj i trećoj strani, a o presudi tek na 13. U tekstu se navodi da je 
Vijeće  “dokazalo  da  je  Krstić  učestvovao  u  genocidu”.  Zanimljivo  je  da  paralelno  sa  ovim 
tekstom, na  istoj strani,  ide tekst o vašaru u Visokom sa naslovom “Svi gledaju, probaju, ali 
se rijetko ko odlučuje na kupovinu” što se može „čitati“ kao svojevrsna poruka o umanjenju 
značaja Tribunala. 

I Oslobođenje daje  jednak prostor  vijesti o hapšenju  generala  i presudi Krstiću, no u ovoj 
novini  je detaljniji tekst o presudi na 3., a o hapšenjima na 5. stranici. Na naslovnoj  je slika 
generala  Krstića  kako  na  štakama  ulazi  u  sudnicu  paralelno  sa  fotografijom  lobanja 
snimljenoj,  stoji u potpisu, u  komemorativnom  centru u  Tuzli. U  potpisu  ispod  slike  stoji: 
“Ima  li adekvantne kazne za neviđene zločine?”.  Isti princip  je korišten  i uz tekst gdje  je uz 
sliku Krstića u sudnici slika iz Tuzle na kojoj su vreće sa posmrtnim ostacima.  

Nezavisne novine također u prvi plan stavljaju hapšenje generala Armije BiH, no obje vijesti 
su na naslovnoj strani. Tekst o presudi je na trećoj, a o hapšenju na četvrtoj stranici. U ovom 
slučaju, Nezavisne prenose  tekst koji  je kompilacija agencijskih vijesti  i u kojem  stoji da  je 
Krstić  proglašen  krivim  za  genocid  u  Srebrenici,  te  su  citirani  dijelovi  presude.  Ispod  ove 
vijesti  je  naslov  Karadžić  sklopio  dogovor  sa  Zapadom?  a  ispod  tekst  u  kojem  prenose 
dijelove teksta koji je objavio francuski Liberation u kojem se navodi da bi Karadžić i Mladić 
mogli  biti  uhapšeni  da  Zapad  to  hoće.  Na  istoj  strani  je  i  izjava  Šefketa  Hafizovića, 
gradonačelnika  Srebrenice,  koji  je  “ocijenio  da  je  presuda  bez  obzira  na  visinu  kazne, 
satisfakcija  preživjelim  Srebreničanima”.  “Presuda  ne  može  promijeniti  ono  što  se  u 
Srebrenici desilo, ali je ona i u funkciji opomene i poruke da će pravda stići sve koji se nalaze 
na optužnicama Haškog tribunala”. Hafizović odgovara i na novinarsko pitanje o mogućnosti 
da Tribunal optuži nekoga za zločine protiv Srba u srebreničkom kraju, riječima “da bilo kakvi 
pokušaji da  se napravi pandan onome  što  se desilo muslimanima u  Srebrenici predstavlja 
političke poteze u funkciji nepriznavanja zlodjela”.  

Primjetno je da više od deset godina nakon osnivanja Tribunala još uvijek nijedan dnevni list, 
niti domaće agencije na koje se pozivaju, nemaju izvještača u samom Haagu. I tako je ostalo 

                                                 
15 Više o predemtu na http://www.icty.org/x/cases/krstic/cis/bcs/cis_krstic_bcs.pdf 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
12/16 

do  danas,  kada  se  bliži  kraj mandata.  No,  sedmični mediji,  kao  što  su  sarajevski  Dani  ili 
Slobodna  Bosna,  a  oba  se  smatraju  politički  neovisnim mada  ih  je  javnost  u  određenim 
ternucima vidjela kao sklonije pojedinim strankama na vlasti ili u opoziciji, u tom periodu već 
mnogo  više  pažnje  posvećuju  haškim  zbivanjima  i  trude  se,  ako  ne  redovno  barem 
povremeno,  imati  izvještače  iz  sudnica,  ili  novinare  koji  se  koncentrišu  na  ovaj  tip 
izvještavanja.  

Dani  u  sedmici  nakon  objavljivanja  presude  donose  tekst  Mirka  Klarina  pod  naslovom 
General  koji  je  pristao  na  zlo,  u  kojem  stoji  da  „Sudska  presuda  slučaja  Krstić  iznesena  u 
detaljima  jasno stavlja do znanja da prva presuda za genocid neće biti  i posljednja”. Klarin 
daje i detalj o samom suđenju, te podsjeća na neke ranije odluke.  

„Do  svog prvog uspjeha da pred  sudom dokaže da  su neki od zločina u bivšoj  Jugoslaviji 
počinjeni sa genocidnom namjerom, haško tužilaštvo došlo je tek iz četvrtog pokušaja. Prvo 
suđenje za genocid u ljeto 1998. godine prekinuto je nakon samo tri sedmice, zbog smrti dr. 
Milana  Kovačevića,  optuženog  za  genocid  u  Prijedoru  i  tamošnjim  zloglasnim  logorima: 
Omarska,  Keraterm  i  Trnopolje.  Sljedeća  dva  pokušaja  prekinuta  su  na  pola  suđenja:  u 
slučaju Gorana Jelisića za ubistva u Brčkom (suđenje 1999. godine) i suđenje Dušku Sikirici, 
komandantu logora Keraterm (suđenje 2001. godine). Naime, Sudsko je vijeće zaključilo da 
optužba nije u dokaznom postupku prezentirala dovoljno dokaza kojima bi se, izvan svake 
sumnje, ukazalo na  genocidnu namjeru optuženih  da  su  imali  namjeru  da  'unište dio  ili 
cjelinu  jedne  nacionalne,  etničke,  rasne  ili  religiozne  grupe  kao  takve'. U  slučaju  Krstić, 
Sudsko vijeće  je ustanovilo da  je ono što se završilo kao genocid, započeto kao  još  jedna 
operacija etničkog čišćenja.“  

Pravosnažna presuda  izrečena  je tri godine kasnije. Dnevni avaz 20. aprila 2004. godine, na 
naslovnoj piše Potvrđena presuda za genocide u Srebrenici. Cijela druga stranica u novini su 
komentari političara,  Srebreničana,  javnih  ličnosti... U  jednom od naslova  istaknut  je  citat 
Sulejmana Tihića,  tada predsjedavajućeg Predsjedništva BiH, koji kaže: “Presuda Krstiću  za 
genocide potvrđuje  i karakter rata u BiH”. Abdurahman Malkić, načelnik općine Srebrenica 
tada, komentariše samo odluku koja se tiče koliko je godina dobio Krstić riječima: “Trebao je 
dobiti doživotnu robiju”. Malkić smatra „da je kazna na 35 godina zatvora premala, s obzirom 
na  to  da  je  prvostepeno  vijeće  Haškog  tribunal  prethodno  Krstića  osudilo  na  46  godina 
zatvora. Sud je trebao uvažiti žalbu tužilaštva i Krstiću dodijeliti doživotnu zatvorsku kaznu”. 
Objavljene  su  i  reakcije  žrtava  koje,  sudeći  po  onom  što  piše  Avaz,  su  samo  djelomično 
zadovoljne odlukom. Vraćena nam je nada u pravdu, jedan je od naslova. Tekst citira Hatidžu 
Mehmedović, predsjednicu Udruženja građana Srebreničke majke, koja kaže da je razočarana 
zbog visine kazne. “Nažalost, Krstić je nagrađen za genocide. Umjesto doživotne robije koju 
je zaslužio, njemu je smanjena prvobitna kazna za 11 godina”.  

Ovakav način  izvještavanja  je zanimljiv  jer pokazuje kako se žrtve teško mire sa prošlošću,  i 
kako  iz  njihovog  ugla, ma  kakva  presuda  da  bude  izrečena  počiniocima,  teško  da može 
popuniti prazninu koja je ostala nakon onog što su preživjeli. S te strane, ovakvi izvještaju su 
izuzetno značajni jer ukazuju na njihov položaj u društvu, ali i posljedice koje genocid i zločini 
protiv čovječnosti ostave na onima koji prežive i kojima jedina nada ostaje u vječnoj potrazi 
za pravdom. Komentari su dopunjeni  i  tekstom novinara koji  tumači šta sadrži presuda,  te 
navodi njene dijelove.  

Oslobođenje  izvještava na sličan način. Udarna vijest na naslovnoj strani  je “I pravosnažno 
potvrđeno da je u BiH počinjen najteži zločin: Genocid je pravo ime za masakr u Srebrenici”. 
Autor pojašnjava da  je utvrđeno kako su glavni naredbodavci zločina u Srebrenici bili Ratko 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
13/16 

Mladić i članovi generalštaba VRS. “No, unatoč tome, ovo je prva presuda u desetogodišnjoj 
istoriji  Haškog  tribunal  kojom  se  pravosnažno  utvrđuje  da  je  tokom  rata  u  BiH  počinjen 
najteži  zločin – genocid”,  stoji dalje u  tekstu u kojem  se prenose  reakcije građana  i  javnih 
ličnosti,  koje  su  slične  kao  i  one  u  Dnevnom  avazu,  odnosno  pozdravljaju  presudu,  ali  i 
osuđuju odluku kojom je Krstiću smanjena kazna.  

Banjalučke Nezavisne novine izvještavaju kako je Krstiću “smanjena kazna za 11 godina”, što 
nije netačna informacija ali način na koji je prezentovana skreće pažnju sa onoga zbog čega 
je ova presuda historijska ne samo u kontekstu rata u BiH, nego u međunarodnom pravu jer 
priznaje da  je na tlu Europe u 20 stoljeću počinjen genocid. U uvodnom dijelu autor teksta 
piše  kako  je  Žalbeno  vijeće  ukinulo  prvostepenu  presudu  za  genocid  i  osudilo  Krstića  za 
pomaganje u  genocidu.  Tek u  četvrtom pasusu  stoji da  je Vijeće  zaključilo da  je počinjen 
genocid i da su ga počinile jedinice VRS „nad srebreničkim muslimanima”.  

 

Hapšenje Karadžića i Mladića 
Vijest da su uhapšeni vjerovatno najtraženiji haški bjegunci Ratko Mladić i Radovan Karadžić, 
iako u razmaku od godinu i po (koliko je prošlo od jednog do drugog hapšenja), obiluju više 
senzacionalizmom nego bilo čime drugim. Senzacionalizam u medijima utiče na to da se gubi 
tačnost,  preciznost  u  prenosu  informacija,  što  je  osnovni  postulat  novinarstva  jer  javnost 
mora donositi odluke na osnovu  toga  što  im mediji daju. Tako  se u  i ovom  slučaju pažnja 
skrenula  sa  teme  ko  je pomagao bjeguncima u  skrivanju, na  teme  koje  javnosti nisu  tako 
bitne i kojima nije mjesto u informativnim medijima, od toga da li je Karadžić imao ljubavnicu 
tokom  skrivanja,  gdje  je  jeo,  kakvu  je  vodu  pio,  s  kim  se  navodno  družio...  Većina  ovih 
informacija objavljivana je bez navođenja izvora, ili su citirani izvori koji su vrlo problematični, 
od navodnih susjeda do vlasnika kafana.  

Međutim, ovaj senzacionalizam može se gledati sa više strana. S jedne strane, moguće je da 
je ponovo  riječ o političkoj propagandi kojoj  je ovaj put cilj da  tako obezvrijedi hapšenja  i 
sam Tribunal i ono što on radi, i u tu svrhu „diktira“ pristup ovoj temi kroz senzacije. Isto tako 
u  tome  se može  vidjeti  da  kada  je  riječ  o  profesionalizaciji  novinarstva,  nažalost,  i  pored 
brojnih obuka i miliona uloženih u reformu medija u BiH, nije se puno odmaklo od kraja rata 
naovamo.  

Dok su se mediji takmičili ko će imati senzacionalniju priču i u jednom i drugom slučaju, tek 
rijetki su se potrudili da pošalju novinare u Haag i da prate pojavljivanje optuženih, ili kasnije 
početak suđenja  i sam proces. Uveliko to ukazuje  i na materijalnu situaciju u medijima koji 
naprosto ne mogu sebi priuštiti ovakvo putovanje, čak i kada je tema tako bitna.  

Ponovo  su najviše napora uložili magazini koji  su,  i ako nisu  imali  svog  izvještača, pokušali 
doći do  informacije više o hapšenju, ali  i onom  što predstoji  tokom  suđenja kroz analize  i 
razgovore sa ekspertima. Slobodna Bosna i Dani, kao dva najutjecajnija sedmičnika u zemlji, 
redovno nastoje izvještavati o procesima protiv optuženih za ratne zločine u Haagu (ali i pred 
lokalnim sudovima)  i donositi  informacije koje su bitne za  javnost, a koje su korak dalje od 
onog što se može naći u ostalim medijima.   

U  istom  periodu,  lokalni  dnevni mediji  nakon  hapšenja Mladića  puno  prostora  posvećuju 
pričama  žrtava  rata. To nije bio  slučaj nakon hapšenja Karadžića kada  je glas  žrtava  skoro 
ostao u drugom planu.  



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
14/16 

Dnevni avaz je nakon hapšenja obojice optuženih puno pažnje posvetio pitanju na koji način 
će  se  to  odraziti  na  evropsku  budućnost  Srbije,  koncentrišući  se  više  na  odnos  nekada 
zaraćenih  strana  nego  na  suštinu  važnosti  samog  hapšenja. Dana  1.  juna  2011.  godine,  u 
tekstu Bh. intelektualci o Tadićevom zahtjevu EU: Srbija već ubire poene za Mladića, u kojem 
se  poziva  na  „tvrdnje  brojnih  intelektualaca“  i  piše  da  je  skrivanjem Mladića  te  njegovim 
hapšenjem  u  najpogodnijem  trenutku  „Srbija  već  15  godina  gradila  svoj  evropski  put  te 
vješto odigrala igru s odbjeglim optuženicima, skupo ih prodavši”.  

Dan prije, Oslobođenje piše o BiH poslije Mladića. Autorica  je glavna  i odgovorna urednica 
Vildana Selimbegović, koja u svom komentaru piše kako se Srbija „za koju je ratovao, ubijao, 
otvarao logore smrti, odrekla ga se, skupa sa njegovim uniformama i epoletama. Ostavljen je 
na milost i nemilost haških sudija kojima je sada Boris Tadić prebacio vrući krompir: on ga je, 
u  ime  Srbije  u  Evropskoj  unije,  isporučio,  a  do Haaga  je  hoće  li Mladića  pustiti  da  umre 
neosuđen”.  I ovaj  tekst  je urađen po  sličnom principu,  skretanja pažnje  sa  teme  važnosti 
hapšenja  na  odnose  između  dvije  zemlje,  ali  nosi  oznaku  komentara,  odnosno mišljenja 
autora, a ne informacije, što mu daje drugačiji značaj kod čitaoca.  

Tekst  sa  istim naslovom objavljuju Nezavisne novine 28. maja, autorice Nihade Hasić, koji, 
može se reći, upire prstom na samu srž problema koji su stvorili sami mediji a tiče se odnosa 
prema nedavnoj prošlosti:  

„Već  po  tradiciji,  mišljenja  o  hapšenju  bivšeg  komandanta  Vojske  Republike  Srpske 
podijeljena  su  u  Bosni  i  Hercegovini,  gdje  su  i  počinjeni  masovni  zločini  pobrojani  u 
generalovoj optužnici. Sve što  je ovdje  izgovoreno ne ulijeva previše nade da će Mladić u 
Hagu bilo kojem narodu donijeti stvarnu satisfakciju  ili bar  razlog za korak naprijed... Od 
ratnog doba odvaja nas samo odsustvo eksplozija, detonacija  i to što nemamo kolektivne 
redukcije  vode  i  struje... Gotovo  dvije  decenije  od  prekida  vatre  i  dalje  je  'moj  ubijeni' 
svetinja  zbog  čije  je  smrti  i  'tvoj' morao  biti  smaknut.  I mrzimo  se  tako  ustrajno  da  od 
mržnje ne vidimo ništa osim granica.”  

Teško je ne primijetiti  i  igru riječi kojom se služe mediji u ovim trenucima. Dok Dnevni avaz 
ne  propušta  da Mladića  nazove  “kasapinom”,  Karadžića  “krvnikom”, Nezavisne  novine  su 
jako pažljive da svaki put navedu da je riječ o “bivšem” ili “prvom predsjedniku RS”, odnosno 
“generalu VRS”.   

Sedmični  mediji  pak  u  danima  između  hapšenja  i  predaje  Tribunalu,  pokušavaju  dati 
informaciju više o reklo bi se u tom trenutku najvažnijim pitanjima – gdje su se krili, ko im je 
pomagao, te o tome koliko su zdravstveno spremni za suđenje.  

Slobodna Bosna 2. juna objavljuje tekst Smrt je provjerena glasina, u kojem se navodi kako u 
Haškom  tribunalu  “nije  formiran  nikakav  specijalni  liječnički  tim  za  pregled  novopristiglog 
pritvorenika  u  Scheveningen  Ratka  Mladića  jer  Tribunal  nije  dobio  nikakvu  zvaničnu 
informaciju  da  je  on  teško  bolestan”  a  pozivaju  se  na  glasnogovornicu  Tribunala. 
Istovremeno, odbrana pokušava na  sve načine ubijediti  sud  i  javnost da  je Mladić previše 
bolestan i da čak ne razumije navode optužnice.  

Dani  u  svom  izdanju  od  3.  juna  pišu  o  mogućnosti  da  suđenje  ponudi  nove  dokaze  o 
zločinima u BiH.  

“Brojni su novi dokazi, uz već utvrđene činjenice u više presuda Haškog tribunala, koje će 
Tužiteljstvo  koristiti protiv Ratka Mladića. Dobar dio njih  se odnosi na ulogu političkog  i 
vojnog vrha u Beogradu kome je Mladić bio lojalan sve protekle godine, a sudeći po šturim 



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
15/16 

informacijama koje dospijevaju u javnost iz njegove ćelije i njegova odbrana će se nastaviti 
u tom pravcu. Naime, uz budalaštine o Mladićevim zahtjevima koje prenose srbijanski, ali i 
neki mediji u BiH, zanimljivo je da senilni i bolesni čovjek koji, po tvrdnjama advokata, ništa 
ne zna, već prvi dan izjavljuje da ne priznaje Haški tribunal, a nekoliko dana kasnije njegov 
sin obavještava javnost kako mu je otac otkrio da je u Srebrenici “spašavao žene i djecu i da 
je njegova zapovijed bila da se evakuiraju žene, djeca i ranjenici.”. 

Banjalučki Reporter, sedmičnik koji nerijetko  iskazuje ekstremno nacionalističke stavove, 1. 
juna  objavljuje  tekst  Potraga  i  optužnica:  kriv  dok  se  ne  dokaže  suprotno,  pišući  kako  je 
prema  zvaničnim  podacima  Mladić  u  bjekstvu  je  od  1996.  godine,  “međutim,  realno 
gledajući, do hapšenja i izručenja Slobodana Miloševića Haškom tribunalu, Mladić nije imao 
od koga da bježi. Tek u prvim godinama novog milenijuma potraga za njim je intenzivirana”. 
Autor  podsjeća  kako  su  svjedoci  tvrdili  da  su  u  godinama  prije  hapšenja  redovno  viđali 
Mladića  na  javnim  skupovima,  te  daje  pregled medijskih  natpisa  o mjestima  skrivanja  i 
mjestima gdje su vršeni pretresi.  

U istom broju donose i tekst Spektakl u režiji Borisa Tadića: Starac i panonsko more urednika 
Igora Gajića, koji piše kako su nakon hapšenja u “prvom planu” više od Mladića predsjednik 
Srbije Boris Tadić “zajedno sa svojom demokratskom svitom”.  

“U  lepom  odelu,  krojenom  po meri,  sa  savršenim  stavom  i  tonalitetom  Boris  Tadić  je 
ponizio  srpski narod mnogo  više od  činjenice da  je general Mladić uhvaćen na  spavanju 
između  okopavanja  paradajza  u  vojvođanskoj  selendri  i  rada  na  građevini.  Izjava  o 
„skidanju  ljage“  sa  srpskog naroda bila  je mnogo ubitačnija po  taj narod nego hapšenje 
generala. Očigledno da akademski  tatica  Ljubomir nije  sinčiću dobro  sklopio govor  i nije 
uspeo  da  iskoristi momenat  da  bljesne  bez  obzira  na  savršen  „stajling“  koji  je  osmislilo 
dobrovoljno pevačko društvo „Idoli“ u sastavu Srđan Šaper, Nebojša Krstić. Boris Tadić  je 
samo potonuo. Zajedno sa starčićem koga su pokupili u Lazarevu.”  

I u mediji u RS i u Federaciji u izvještajima o hapšenju dvojice  najtraženijih haških bjegunaca 
prisutno  je  puno  politike.  Dok  RS mediji  osuđuju  vlasti,  odnosno  tadašnjeg  predsjednika 
Srbije  zbog predaje bjegunaca  smatrajući  to  „izdajom“,  federalni  se  trude da prikažu ovaj 
potez  kao političku  kalkulaciju od  koje niko  sem  Srbije  i Tadića nema  koristi. Pri  tome  se, 
ponovo, u drugi plan stavlja važnost hapšenja za žrtve kojima će ovo suđenje biti prilika da 
ispričaju o  zločinima koje  su preživjeli,  ili  im  svjedočili,  te  će biti  izrečena presuda koja  će 
konačno te zločine imenovati i prepoznati.  

 

ZAKLJUČAK 
Prema  anketama  koje  je uradio Beogradski  centar  za  ljudska prava 2010.  godine16,  većina 
građana u BiH ocjenjuje da malo zna, ili da uopće ne zna ništa o načinu rada Tribunala. Ipak, 
većina u  Federaciji  (54 posto)  ima pozitivan  stav, dok u RS  većina  (74 posto)  ima  izrazito 
negativan stav prema Tribunalu.  Istovremeno u Federaciji građani tvrde da češće prate rad 
Tribunala  nego  u  građani  RS,  ali  24  posto  ispitanika  u  ovom  entitetu  kaže  da  bi  javnost 
morala biti bolje informisana nego je sada, dok 22 posto kaže da mediji posvećuju dovoljno 
pažnje, ali da ne ulaze u srž problema.  

                                                 
16 Vidi anketu dopstupnu na 
http://www.bgcentar.org.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=256:opte&catid=124  



Sud i njegovi tumači 

 
 

 
16/16 

Ankete kao ova za sada dobijaju malo, ili nikako pažnje u medijima. Čini se da ni urednici ne 
obraćaju  puno  pažnje  na  ovo  jer  bi  u  suprotnom  vjerovatno  razmotrili  svoj  način  rada. 
Tribunal  u  posljednjih  nekoliko  godina  pokušava  doprijeti  do  građana  organizujući 
predavanja i tako što pokušavaju biti više vidljivi u javnosti u regionu, međutim i taj pristup bi 
mogao biti kritikovan (za što ostavljamo prostora nekim drugim analizama). Ali, koliko god i 
kako god da rade, mediji moraju da ih prate, što čini se i dalje nije slučaj. 

Na osnovu ove analize, može se primijetiti da, kada je riječ o izvještavanju o procesima protiv 
optuženih za ratne zločine pred MKSJ, nedostaje  istraživačkog  i analitičkog novinarstva. No, 
isto tako nedostaje i profesionalizma u medijima, a javnost ne dobija osnovne informacije o 
ovom tijelu, procedurama  i odlukama. Čak  i kada pišu kritički o Tribunalu, domaći mediji se 
rijetko oslanjaju na poudane, neutralne,  izvore  (bilo da  je  riječ o akademicima  ili pravnim 
stručnjacima),  nego  plasiraju  vlastite  komentare  ili  koriste  glas  žrtava  ili  predstavnika 
njihovih udruženja, koji svoje stavova najčešće baziraju na informacijama iz istih tih medija.  

Pred kraj mandata Tribunala, možda je kasno i za jedne i za druge da promjene svoj pristup. 
Građani  danas  imaju mnogo  više  načina  da  sami  dođu  do  informacija,  posjetom  internet 
stranica Tribunala i pristupu online arhivu dokumenata. Ali, postavlja se pitanje koja je u tom 
slučaju uloga medija kada je riječ o izvještavanju o ovom procesu?  

U svakom slučaju, za sada su mediji doprinijeli da Tribunal bude još udaljeniji nego što on to 
zaista,  fizički,  jeste.  Ponovo  su  podlegli  propagandi  i  pristali  da  cijeli  proces  sudskog 
utvrđivanja  činjenica ostaje nejasan, a utvrđene  činjenice nepoznate. Primjetno  je da neke 
od fraza, kao ono o tome da je tribunal nelegalan ili da sudi jednom narodu, ili da je političko 
tijelo, opstaju do danas ne samo u medijima, nego i u svakodnevnom govoru. 

Na  kraju, može  se  reći  da  su mediji  u  BiH,  kada  je  riječ  o  izvještavanju  o  radu  Haškog 
tribunala,  odigrali  negativnu  ulogu  pretvarajući  se  u  političko  oružje.  Time  su  naštetili  ne 
samo Tribunalu,  javnosti, nego  i  spustili nivo profesionalizma  tako nisko da  je  skoro  teško 
reći da postoje profesionalni mediji, ili su jako rijetki, u BiH. 
 

 


