Pasivni i aktivni korisnici Facebook-a

Pasivni i aktivni korisnici Facebook-a

Prema istraživanju koje je objavio Pew Internet and American Life Project, aktivnost korisnika Facebooka nije jednako raspoređena – manja grupa tzv. super korisnika odgovorna je za većinu aktivnosti na mreži.

Pew Internet and American Life Project je objavio novi izvještaj koji tvrdi da korisnici Facebook-a nisu jednako aktivna skupina. Prema istraživanju, tipičan korisnik Facebook-a dobije više zahtjeva za prijateljstvo nego što ih sam pošalje, tagovan je na više slika nego što sam taguje i dobija više „lajkova“ za svoje postove nego što ih sam podijeli.

Stanite malo – zar aktivnost ne bi trebala biti izjednačena? Svaki zahtjev za prijateljstvo ima dvije strane. Ako je tipični korisnik tako pasivan, odakle dolazi sva aktivnost?

Odgovor je: od „super korisnika“ koji se na određen način, prema ovom izvještaju, specijaliziraju za ovu vrstu aktivnosti. Znate onog Facebook prijatelja koji postavlja gomilu fotografija, „lajka“ sve po redu i zgrće nevjerovatan broj prijatelja? Tako je, oni rade dovoljno za sve nas. Čak i na ovakvoj otvorenoj platformi, ponašanje korisnika se ipak kreće prema podjeli rada.

Određen postotak korisnika Facebooka – između 20% i 30%, zavisno od vrste aktivnosti – su tzv. super korisnici, koji ove aktivnosti, dnevno i sedmično, obavljaju mnogo češće od ostalih.

Ili, rečeno Facebook jezikom, „ljudi su više lajkani nego što sami lajkaju“.


Korisnici Facebook-a u našem uzorku postavljaju, u prosjeku, 4 komentara za svaki status koji objave. U prosjeku, korisnici postavljaju 9 statusa i 21 komentar mjesečno. Oko 33% korisnika postavljaju statuse najmanje jednom sedmično, ali pola ukupnog uzorka nije postavilo nijedan status tokom mjeseca analize.

Centralni pojam diskusija o društvenim medijima je „aktivnost“ - ali za mnoge korisnike društvenih mreža, one više služe za praćenje nego za odgovor i razgovor. Za novinsku industriju sa dugom tradicijom jednosmjerne komunikacije, ovo je...utješno? Vrijednost Facebooka, barem za medije i kompanije koje pokušavaju da dođu do mušterija, je činjenica da je Facebook široka platforma namijenjena sadržaju i interaktivnosti. Postavite link, dobijete „lajk“. Postavite pitanje, dobijete komentare. No, prema Pew istraživanju, ovakve pretpostavke nisu pouzdane.

Trećina uzorka (33%) je koristila dugme „sviđa mi se“ barem jednom sedmično tokom mjeseca praćenja, i 37% je barem jednom sedmično dobilo „lajkove“ za postove koje su postavili. No, većina korisnika Facebooka nije koristila ovu opciju, niti su im prijatelji „lajkali“ njihove sadržaje.

Ako se aktivnost na ovoj društvenoj mreži neproporcionalno oslanja na skupinu „super korisnika“, to bi mogao biti prostor za medijske kompanije i novinare. Diskusija je ravnomjernije raspoređena nego u doba prije interneta, ali još uvijek nije JEDNAKO raspoređena.

Prema izvještaju, ostavljanje komentara na Facebooku je aktivnost koja pokazuje nešto više reciprociteta nego ostala ponašanja na ovoj društvenoj mreži:

Više od polovine ispitanika (55%) ostavilo je komentare na aktivnosti svojih prijatelja barem jednom u toku mjeseca, a 51% je na svoje postove dobilo komentare. Veliki postotak korisnika, nešto preko 20%, ostavlja ili dobija komentare svaki dan. Prosječan broj ostavljenih komentara (21) je skoro identičan broju primljenih komentara (20). I ovdje su primjetni super korisnici, te je 5% ispitanika ostavilo i dobilo preko 100 komentara u toku mjeseca praćenja.

Podaci do koji je došao Pew Project baziraju se na uzorku od 269 korisnika Facebooka, do kojih se došlo metodom slučajnog telefonskog uzorka, i koji su dozvolili da se njihova aktivnost na društvenoj mreži prati. I dok rezultati istraživanja (donekle) dovode u pitanje mišljenje da je Facebook izrazito aktivna mreža na kojoj svi stalno nešto dijele, istraživači su došli i do podataka privlačnih za svakoga ko za svoje sadržaje želi naći veliku publiku. Prosječnog korisnika u odabranom uzorku samo 2 stepena razdvajanja (prijatelji prijatelja) dijele od 31 170 ljudi na Facebooku (za jednog superkonektovanog korisnika, ova broj je 7 821 772). Već znamo da Facebook postaje sve popularniji način usmjeravanja čitalaca na novinske web sajtove, a iz ovog izvještava vidimo da treba ustrajati u tom trendu. Ako su super korisnici pokretači dešavanja na Facebooku, onda je aktivna uloga novinara i medijskih kompanija ovdje važnija nego ikad.

Foto: Ken Murphy (Flickr)

 

Izvorni članak pod nazivom "Pew data: Facebook has room for passives as well as actives" (Justin Ellis) dostupan je na web sajtu Nieman Journalism Lab.