Zabrinjavajuća je neregulisanost trošenja budžetskih sredstava na medije

U Mediacentru Sarajevo predstavljen izvještaj o oglašivačkim praksama i kriterijima dodjele ugovora za oglašavanje medijima.

Iznosi i postupci sklapanja ugovora o oglašavanju institucija i javnih kompanija u Bosni i Hercegovini su nedovoljno transparentni, a i dalje ne postoje kriteriji dodjele tih sredstava, rečeno je u utorak u Mediacentru Sarajevo na diskusiji nakon predstavljanja izvještaja “Oglašavanje i drugi komercijalni odnosi između javnog sektora i medija: smjernice za javne organe u BiH”.

Institucije vlasti izdvajaju novac za objavljivanje tendera i oglasa, za pretplate na određene medijske sadržaje i za promociju vlastitih aktivnosti, pokazalo je istraživanje, a problematična je i činjenica da se sponzorisani sadržaji ne označavaju na adekvatan način u radijskim i televizijskim programima, te gledatelji nemaju saznanja da su oni plaćeni od strane određene lokalne uprave. Istraživanje je pokazalo i da su određeni postupci javne nabavke medijskih usluga u suprotnosti sa Zakonom o javnim nabavkama.

Prikazan je i film u produkciji Centra za razvoj medija i analize “Kako se finansiraju mediji u BiH”, a autorica Branka Mrkić-Radević rekla je kako je bilo veoma teško tokom šest mjeseci rada prikupiti informacije o finansiranju medija budući da javne kompanije ne dozvoljavaju pristup takvim podacima.

“Oglašavanje javnih kompanija je naravno legitimno, ali u BiH postoji jedna praksa da se finansiraju mediji bliski vlastima. Od javnih kompanija ne možete dobiti podatke o tome kojim medijima je dodijeljen novac, ali velike kompanije poput telekoma odbijaju dati podatke”, rekla je ona.

Tokom diskusije je rečeno i kako je nepoznato koliko se tačno novca izdvaja za medije, ali i da je to jako teško ustanoviti ukoliko se prate javne nabavke koje se objavljuju budući da se ne objavljuje sve.

Ivana Korajlić iz Transparency Internationala u BiH smatra da nije svako izdvajanje institucija za medije opravdano.

“Za pojedine kompanije koje imaju određene proizvode i konkurenciju može se objasniti potreba za oglašavanjem, za sve ostalo potpuno je nepotrebno”, rekla je ona.

Semir Mujkić iz Balkanske istraživačke mreže BIRN u BiH pojasnio je da se na portalu javnih nabavki nalazi veoma mali broj tendera koji se odnose na oglašavanje u medijima jer se često ide na manje iznose ugovora koji se onda rješavaju direktnim pregovorima.

“Problematični su i tenderi sa već naznačenim medijem u kojem se plasira neki oglas”, kaže on i dodaje kako je transparentnost rada institucija i finansiranja medija u BiH nedovoljna.

Javni sektor u Bosni i Hercegovini usmjerava značajna sredstva medijima na osnovu komercijalnih ugovora za oglašavanje i druge medijske usluge. Informacije o iznosima i o postupcima dodjele tih sredstava često se ne objavljuju i javnosti nije omogućen uvid u krajnju svrhu oglašavanja javnog sektora u BiH, pokazala su istraživanja Mediacentra Sarajevo. Dodatno, kriteriji koji se koriste za odabir medija s kojima će ti ugovori biti potpisani u nekim slučajevima su navedeni kroz postupke javnih nabavki, dok se u drugim ne objavljuju ili nisu definirani.

U novom izvještaju Mediacentar Sarajevo daje preporuke za unapređenje transparentnosti i legitimnosti dodjele javnih sredstava medijima za komercijalne medijske usluge. Cilj izvještaja je podstaći nadležne institucije da ispitaju legitimnost određenih postupaka i da razmotre usvajanje pravilnika kojima će se oglašavanje javnog sektora i javna nabavka drugih medijskih usluga unaprijediti i staviti u funkciju javnog interesa. S obzirom na to da su mediji podložni političkim uticajima radi političke promocije, naročito u predizbornom periodu, javna nabavka medijskih usluga bi trebala biti posebno regulisana i praćena.

Cjelokupan izvještaj u PDF formatu je dostupan ovdje.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.