• YouTube

Vijesti i događaji

Odabrana Oksfordova riječ za 2025. godinu

Odabrana Oksfordova riječ za 2025. godinu

Odabrana Oksfordova riječ za 2025. godinu

Konstrukcija 'rage bait', doslovno 'mamac za bijes', odabrana je nakon glasanja 30.000 ljudi

foto: Oxford University Press

Rage bait (doslovno, mamac za bijes) je termin koji je odabran za Oksfordovu riječ godine za 2025. 

Odabir je uslijedio nakon glasanja koje je trajalo tri dana i tokom kojeg je glasalo 30.000 ljudi. Prethodnici termina rage bait su brain rot (moždana trulež) iz 2024. godine, rizz (stil, šarm, privlačnost) iz 2023. i goblin mode (lijeno ili nemarno ponašanje, kojim se odbacuju društvene norme i očekivanja) iz 2022.

Rage bait je definisan kao online sadržaj namjerno dizajniran da izazove ljutnju ili ogorčenje time što je frustrirajući, provokativan ili uvredljiv, obično objavljen kako bi se povećao promet ili angažman s određenom web stranicom ili nalogom na društvenim mrežama.

“S obzirom na to da su vijesti iz 2025. godine dominirale društvenim nemirima, debatama o regulaciji online sadržaja i zabrinutošću zbog digitalne dobrobiti, naši stručnjaci su primijetili da se upotreba riječi rage bait ove godine razvila kako bi signalizovala dublju promjenu u načinu na koji govorimo o pažnji – i o tome kako se ona pruža i kako se traži – angažmanu i etici na internetu”, saopšteno je iz Oxford University Press, izdavača Oksfordskog rječnika engleskog jezika.

Navedeno je i da se prema njihovim podacima, upotreba rage bait utrostručila u posljednjih 12 mjeseci.

Od neprimjerenog ponašanja u vožnji do internet žargona

Napominje se da je izraz mamac za bijes prvi put korišten online u objavi na internetskim zajednicama 2002. godine kao način označavanja određene vrste reakcije vozača na to što mu drugi vozač blica i traži da ga pretekne, uvodeći ideju namjernog uznemiravanja. Riječ se potom razvila u internet žargon koji se koristi za opisivanje viralnih tvitova, često da bi se kritikovale čitave mreže sadržaja koje određuju šta se objavljuje na internetu – poput platformi, kreatora i trendova.

Od tada je postao skraćenica za sadržaj osmišljen da izazove ljutnju te je postao uobičajeni termin koji se spominje u redakcijama širom svijeta i diskursima među kreatorima sadržaja.

Rage bait je složenica od riječi rage, što znači nasilan izljev bijesa, i bait – mamac. Iako je termin etimološki povezan s terminom clickbait – koji ima zajednički cilj poticanja online angažmana i potencijal da izazove iritaciju – rage bait ima specifičniji fokus na izazivanje ljutnje, nesloge i polarizacije.

'Sve više svjesni taktika manipulacije u koje možemo biti uvučeni online'

Govoreći o ovogodišnjem pobjedniku, Casper Grathwohl, predsjednik Oxford Languagesa, rekao je da to što je rage bait doživio dramatičan porast upotrebe znači da smo sve više svjesni taktika manipulacije u koje možemo biti uvučeni online.

“Prije se internet fokusirao na privlačenje naše pažnje pobuđivanjem znatiželje u zamjenu za klikove, ali sada smo vidjeli dramatičan pomak ka tome da otima i utiče na naše emocije i kako reagujemo. Čini se kao prirodan napredak u kontinuiranom razgovoru o tome šta znači biti čovjek u svijetu vođenom tehnologijom – i ekstremima online kulture“, izjavio je Grathwohl.

Rage bait je bio „u utrci“ s još dva izraza – aura farming (stvaranje impresivne, privlačne ili karizmatične osobe ili javnog imidža ponašanjem ili predstavljanjem na način koji suptilno prenosi dojam samopouzdanja, „cool“ stava ili mističnosti) i riječju biohack (pokušaj poboljšanja ili optimizacije fizičkih ili mentalnih performansi, zdravlja, dugovječnosti ili ukupne dobrobiti promjenom ishrane, rutine vježbanja ili životnog stila, ili korištenjem drugih sredstava kao što su lijekovi, suplementi ili tehnološki uređaji).

Prošle godine Oksfordova riječ godine bila je brain rot i odabrana je nakon javnog glasanja u kojem je glasalo više od 37.000 ljudi.

Moždana trulež se definiše kao “pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, posebno kada se posmatra kao rezultat prekomjerne potrošnje materijala, sada posebno online sadržaja, koji se smatra trivijalnim ili neizazovnim”.

Izvor: Oxford University Press

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.