Watchdog medij - pitbull, a ne pudlica

Watchdog medij - pitbull, a ne pudlica

Donosimo drugi dio sugestija i preporuka za poticanje watchdog kulture unutar redakcije koje su formulirali izdavači i urednici najznačajnijih američkih štampanih medija na institutu Poynter.

- Kome u redakciji urednik treba da povjeri posao watchdog novinarstva – kojim izvještačima, fotoreporterima, urednicima? Koji se nivo stručnosti i posvećenosti očekuje?

Urednik treba da povjeri cijeloj redakciji izvršavanje misije watchdog novinarstva. Ako se cijeni aktivističko novinarstvo, sve struke i svi nivoi će predlagati ideje i učestvovati u ovom procesu.

•    Izvještači:

Svi izvještači, od onih koji su tek stigli u prigradska dopisništva, preko specijalizovanih izvještača, do veterana istraživača koji imaju interes i odgovornost za aktivističko novinarstvo. Svi oni treba da svojim temama pristupe u istraživačkom duhu i da traže priču koja još nije ispričana. Mladim izvještačima koji predlože ideju treba omogućiti da na njoj i rade, ali ih treba povezati sa iskusnijim izvještačima koji im mogu biti mentori i obučavati ih.

•    Fotoreporteri:

Kao i novinari, fotoreporteri predstavljaju dio procesa aktivističkog izvještavanja. Fotoreporteri treba da posmatraju svoju ulogu kao nekog ko daje ideje i predstavlja punopravnog partnera ljudima koji su zaduženi za pisanje. Njihov rad prikazuje novinarstvo na emotivnom nivou. Vještine fotoreportera mogu biti veoma različite i treba ih pažljivo povezati sa izvještačima na projektu. Naprimjer, različiti ljudi mogu biti dobri u različitim stvarima, od opasnih zadataka do prisnih okruženja sa djecom.

•    Grafički umjetnici i dizajneri:

Njihova uloga u davanju vizuelnih i jasnih objašnjenja naročito je važna za duže projekte koji obuhvataju složene subjekte. Treba ih uključiti u ranoj fazi projekta.

•    Urednici/redaktori:

Oni ne samo da ispravljaju gramatiku, već imaju važnu ulogu kao posljednje oči koje gledaju priču. Kao autori naslova, važno je da jasno i u potpunosti shvate priču. Treba da se osjećaju dijelom istraživačke kulture i da predlažu ideje. Vještine urednika/redaktora se veoma razlikuju i njima takođe treba pružiti mogućnost obuke.

•    Urednici:

Od pomoćnika urednika gradske rubrike koji dijeli zadatke izvještačima, preko urednika na projektu koji se bavi istraživačkim pričama, pomoćnika glavnog urednika koji predvodi i upravlja projektima, do glavnog urednika koji je odgovoran za obuku osoblja – svima njima njihov urednik treba da povjeri posao watchdog novinarstva. Urednik mora da potiče saradnju, obuku i timski rad. Nisu svi urednici sposobni za upravljanje velikim projektima. Ne treba ih isključiti iz priča koje su potekle od njihovih izvještača, ali ih treba povezati s iskusnim urednicima. Takvom saradnjom se izbjegava teritorijalnost i razvija njihova stručnost.

(Ove preporuke su formulirali: Charlotte Hall, urednica, Orlando Sentine; Bo Jones, izdavač i izvršni direktor, The Washington Post; Marty Kaiser, urednik, Milwaukee Journal Sentinel; Keith Moyer, izdavač, Star Tribune; Rick Rodriguez, izvršni urednik, The Sacramento Bee)

- Kakvu ulogu u zdravoj aktivističkoj kulturi treba da imaju redakcijska politika i sistemi?

Nužno je imati smjernice i sisteme za watchdog novinarstvo, jer bez toga se ne može.

•    Organizujte obuku za uspostavljanje aktivističke senzibiliziranosti i razvoj tehnika. Naprimjer, list Atlanta Journal Constitution je organizovao obavezne treninge o Zakonu o slobodi pristupa informacijama. Zahvaljujući treninzima, ljudi su ne samo postali svjesni tog zakona, već je i toj vrsti izvještavanja dat prioritetan značaj.

•    Prilikom realizacije treninga, budite čvrsti u sprečavanje izostanaka, čime ukazujete na značaj watchdog novinarstva.

•    Budite svjesni da je zapošljavanje prvi i najvažniji korak: prilikom strogog procesa razgovora sa kandidatima, razmotrite njihov prijašnji rad, posvećenost i vještine koje posjeduju.

•    Neka svi budu na istom fonu – nekada je prosto nevjerovatno šta neki članovi redakcije ne znaju.

•    Pratite rezultate: tražite od ljudi da budu odgovorni za watchdog novinarstvo u svim oblastima. Pohvalite odličan rad i potaknite učenje i realizaciju teme.

(Ove preporuke su formulirali: Bennie Ivory, urednik, The Courier-Journal; Ron Royhab, urednik, The Blade; Barry Sussman, urednik, Watchdog Project, The Nieman Foundation; Gil Thelen, izdavač i predsjednik, Tampa Tribune; Julia Wallace, urednica, The Atlanta Journal-Constitution)


- Koje vrijednosti i pretpostavke treba da budu obuhvaćene watchdog kulturom?

Sljedeće pretpostavke treba da budu temeljito uspostavljene u redakciji koja je posvećena watchdog novinarstvu:

•    Watchdog novinarstvo je ključna vrijednost novine
•    Mi smo pitbull, a ne pudlica
•    Watchdog novinarstvo je nešto što radimo svakodnevno
•    Svi imaju svoj ulog
•    Saradnja: Rad je zajednički
•    Watchdog izvještavanje je naše pravo

Medijske kuće koje su zainteresovane za stvaranje aktivističke kulture treba da unapređuju sljedeće vrijednosti:

•    Pravičnost, kazivanje istine
•    Treba vjerovati, ali provjeriti
•    Saradnja između urednika i izvještača
•    Pametno rizikovanje
•    Transparentnost u redakciji i sa čitaocima
•    Učenje na neuspjesima
•    Osjećaj urgentnosti
•    Intelektualnu iskrenost
•    Postavljanje konkretnog cilja i davanje tom cilju visokog prioriteta
•    Zapošljavanje urednika i izvještača-istraživača
•    Briga za zajednicu

(Ove preporuke su formulirali: Peter Bhatia, izvršni urednik, The Oregonian; Ben Eason, predsjednik, Creative Loafing; Brant Houston, izvršni direktor, Investigative Reporters and Editors; Janet Weaver, izvršna urednica i urednica vijesti, The Tampa Tribune; David Zeeck, izvršni urednik, The News Tribune)



- Sa svim izazovima s kojima se novine danas suočavaju, koliki prioritet treba dati watchdog novinarstvu? Može li se to potkrijepiti dobrim poslovnim argumentom? Da li je to važno?

Watchdog novinarstvo predstavlja jedinstvenu snagu novine i od ključne je važnosti za misiju našeg medija. Zbog toga uvijek treba da bude jedan od naših glavnih prioriteta.
Postoji jak poslovni argument za watchdog novinarstvo, koji se ne zasniva na kratkoročnom profitu, već na dugoročnoj ideji neophodnosti u životu zajednice. Da bismo i dalje bili neophodni, moramo koristiti svoje značajne resurse da bismo ljudima rekli šta se zaista dešava i zašto– da stvari izvedemo na čistac.

Osim poslovnog argumenta, watchdog novinarstvo predstavlja našu suštinsku misiju i cementira naš značaj i uticaj u zajednici. Prema riječima dobitnice Pulitzerove nagrade novinarke Katherine Boo, “Mi imamo odgovornost da damo glas onima kojima je glas uskraćen.”

Watchdog novinarstvo mora ići dublje od velikih projekata i postati stav koji prožima sve što radimo. Treba da proširimo svoju ideju aktivističkog rada na lokalno izvještavanje i na teme o životima zanimljivih ljudi. Ova ideja se odnosi na to da pozivamo one koji imaju vlast na odgovornost prema svima nama ostalim – vladu, dobrotvorne organizacije, bolnice i druge – služeći interesima javnosti na način koji javnost zaista zanima.

(Ove preporuke su formulirali: Len Downie, Jr., izvršni urednik, The Washington Post; Ed Jones, urednik, The Free Lance-Star; Jim Moss, predsjednik i izdavač, The Times Herald-Record; Melanie Sill, izvršna urednica, The News & Observer; Kathy Waltz, izdavateljica, The Orlando Sentinel)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prevela: Kanita Halilović
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originalni tekst ‘Watchdog Culture: Why You Need it, How You Can Build it’ dostupan je na web stranici Poynter Instituta.

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala Poynter.org. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja Poynter.org web portala koji su u cjelosti dostupni na web stranici www.poynter.org.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Prijevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA) koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektu VEZZA možete dobiti ovdje.