Mediji spremni za kampanju, javni servisi odustali od debata

Mediji spremni za kampanju, javni servisi odustali od debata

Mediji spremni za kampanju, javni servisi odustali od debata

Predizborna kampanja počinje 16. oktobra i trajaće 30 dana.

foto: pixabay

Do početka predizborne kampanje ostalo je još dva dana. Iako se u javnom prostoru pojedine političke partije već promovišu i objavljuju promotivne sadržaje, mediji ne bi smjeli prenositi takav sadržaj. No, kada počne predizborna kampanja mediji su u etičkoj obavezi izvještavati građane o aktivnostima kandidata, a javni mediji imaju i zakonsku obavezu da objavljuju aktivnosti političkih stranaka, te da kandidatima omoguće jednako predstavljanje.

Većina medija koje smo kontaktirali, spremni su za početak kampanje. Neki će, kažu, raditi samo koliko moraju, neki čak i preko kapaciteta i resursa kojima raspolažu.

Medije u BiH pitali smo da li su spremni za kampanju, kako će je pratiti i šta će biti fokus. Od tri javna servisa u BiH, odgovor nismo dobili samo od Radiotelevizije Republike Srpske.

Zbog obaveze da u debate pozovu sve kandidate, BHRT i FTV odustali su od takvog vida izvještavanja o predizbornog kampanji. Tu ulogu preuzeli su lokalni, ili kantonalni mediji.

BHRT kao javni emiter na nivou države ima obavezu pratiti izborne aktivnosti na prostoru koji pokrivaju signalom. Za Mediacentar kažu da će predizborni program biti drugačiji u odnosu na Opšte izbore 2018.

“Zbog velikog broja političkih subjekata registriranih za Lokalne izbore 2020. odlučili smo kampanju pratiti samo na temelju obaveznih obraćanja kandidata. Producirali smo emisiju o modelima izbornih prevara i planiramo jednu emisiju posvećenu tehničkim aspektivma izbornog procesa. BHRT ima samo jedan emisioni kanal, vrlo skromne tehnike kapacitete, a očekuju nas nakon izbora u novembru i izbori u Mostaru u decembru, te smo se stoga, uzevši u obzir i redovne programske obaveze, odlučili ponuditi nešto reduciraniji izborni program nego za opće izbore”, kaže Benjamin Butković, urednik specijalnih projekata BHRT-a.

Specijalni programi BHRT-a, kao mali programski tim, pratiće pobrojane programe, a dnevne aktivnosti pratiće Informativni programi BHT1 i BHR1.

Shodno ulozi javnog emitera na nivou države, BHRT će pratiti aktivnosti Centralne izborne komisije, probleme u tehničkim aspektima izbornog procesa, uticaj mjera za suzbijanje pandemije i pratiti zbivanja nakon zatvaranja biračkih mjesta i brojanje glasova te saopštavanje rezultata.

Na dan kada su prema Zakonu trebali biti održani izbori – 4. oktobra – BHRT je emitovao emisiju pod naslovom „Prevara?" u kojoj su prezentirani načini na koji su akteri političke i izborne utakmice do sada uticali na konačne izborne rezultate i volju građana.

“Posebnih rubrika neće biti, jer je vrlo kruta tumačenja regulatora u smislu obaveze emitera da poštuju ravnopravnost i izbalansiranost teško ispoštovati s obzirom na broj političkih subjekata kojima je CIK ovjerio kandidatske liste za prestojeće izbore”, pojašnjava Butković.

Federalna televizija će kampanju pratiti putem izbornih hronika i neposrednim predstavljanjem kandidata. Izričita obaveza FTV-a je snimiti i emitovati neposredna obraćanja političkih subjekata u minimalnom trajanju od tri minute.

“Na upućena 543 poziva odazvalo se nešto više od 50-tak predstavnika političkih subjekata što će biti emitovano od ponedjeljka, 19. oktobra, u programu Federalne televizije. Takođe u ponedjeljak, 19.10.2020. godine, počinje emitovanje Izborne hronike gdje ćemo pratiti tok kampanje i otvoriti mogućnost svim političkim subjektima u Federaciji Bosne i Hercegovini da promovišu svoje programe biračima”, stoji u odgovoru iz Press službe RTVFBiH na naš upit.

U skladu sa tehničkim i kadrovskim mogućnostima FTV će kampanju pratiti i na terenu, a planirano je i izvještavanje tokom izborne noći. Planiranih 12 dijaloških emisija, sa kandidatima za načelnike ili gradonačelnike centara kantona, ali s obzirom da “RAK tumači da moramo ugostiti sve kandidate za sve opštine u Federaciji što je praktično nemoguće” odustali su od debatnih emisija.

O izborima u lokalnim medijima

Debate kandidata za načelnike i kandidate za opštinska vijeća u BPK-Goražde gledaoci će ipak moći pratiti – u programu RTVBPK Goražde od ponedjeljka 19. oktobra, svako drugo veče. Ta kantonalna javna televizija pripremila je plan za izborno izvještavanje.

 

U fokusu su radio i TV debate sa kandidatima za gradonačelnike odnosno načelnike i kandidate za opštinska vijeća. U dijaloškim emisijama kandidati će imati priliku da govore na temu “Stretegije i resursi, koncept i recept za bolji grad/općinu”, a kandidati za gradonačelnike i na temu “Aktuelni trenutak, vizija za ostanak, razvoj i budućnost”.

“Smatramo da je to najbolji način da građani izravno čuju kandidate, njihove planove za konkretna rješenja gorućih pitanja, ali i sami postave pitanja o ključnim temama koje se tiču njihovih lokalnih zajednica. Jako nam je važna dvosmjerna komunikacija i da gledaoci odnosno slušaoci budu uključeni”, kaže za Mediacentar Sarajevo Elvira Aganović, glavna urednica RTVBPK Goražde.

Politički kandidati će u toj radiotelevizijskoj kući dobiti priliku i za neposredna obraćanja u skladu sa pravilima, konferencije za medije i druge oblike predstavljanja.

Osim kandidata iz Goražda, priliku da svoj program predstave biračima, ali i da vode debate sa protivničkim kandidatima dobiće i kandidati za općinska vijeća i načelnike u opštinama Foča i Pale u FBiH.

“To jeste mnogo posla za naše uslove, koji su u ovom trenutku možda i najlošiji (mali broj kadrova, tehnički i drugi kapaciteti), osim toga nismo bili u obavezi da preuzmemo baš ovoliki teret, ali kako to objasniti gledaocima, ljudima koji očekuju da čuju šta to kandidati nude i zbog čega bi ih birali”, objašnjava Aganović i dodaje da su planirane i radio debate, ali isključivo za kandidate za gradonačelnike, odnosno načelnike, jer nemaju adekvatne uslove za više.

Kaže i kako fokus neće biti “visoka politika”, već pitanja građana, traženje rješenja, insisitiranje na odgovorima, konkretne stvari i pitanja koja muče građane ove zemlje.

I RTV USK se uveliko priprema za izborno izvještavanje, a napravljen je i Plan medijskog predstavljanja političkih subjekata, sa kojim su upoznati, a i postavljen je na njihovu web stranicu. Taj medij će izbornu kampanju pratiti kroz RTV debate, neposredna obraćanja i Izbornu hroniku.

U periodu od 16. oktobra do početka izborne šutnje, 14. novembra u 07.00 sati, RTV USK će, kažu, shodno pravilima omogućiti političkim subjektima fer i ravnopravno predstavljanje svojih političkih programa i uopće poruka, koje žele odaslati potencijalnim biračima.

“U periodu od 30 dana prije izbora, koliko traje kampanja, RTV USK-a se obavezuje da će u svom programu organizirati RTV debate, u kojima će kandidati za načelnike/gradonačelnike biti u prilici koncipirati i biračima odaslati svoje poruke”, kaže Aida Halilagić, izvršna direktorica TV programa RTV USK.

Političkim subjektima će takođe biti omogućeno neposredno obraćanje, te emitovanje saopštenja za javnost koja sadrže informacije i političke poruke, koje se tiču bitnih činjenica za izbornu kampanju određenog političkog subjekta.

“RTV USK-a se obavezuje da će pratiti i medijski prezentirati određene događaje, koje politički subjekti organiziraju u svrhu promocije političkih ciljeva i odašiljanja poruka biračima”, dodaje Halilagić te podsjeća da pored toga postoji i plaćeno oglašavanje.

Raspored za izvještavanje tokom izborne kampanje, utvrđen je javnim žrijebanjem, na kojem je prvo izvučen redoslijed općina/gradova, a potom i kandidata za načelnike/gradonačelnike, koji će učestvovati u devet RTV debata, od ponedjeljka 2. novembra do četvrtka, 12. novembra 2020.

“Javnim žrijebanjem, također je utvrđen redoslijed općina/gradova, pa onda političkih subjekata za neposredna obraćanja, koja će se emitovati svakim radnim danom tokom cijele Izborne kampanje od petka 16. oktobra do subote 14. novembra 2020”, objašnjava Aganović.

Iz JP RTV Tuzlanskog kantona, u čijem sastavu su televizija, radio i web portal, kažu da su u cjelosti spremni da profesionalno odgovore zadatku praćenja predizbornog i izbornog perioda Lokalnih izbora 2020. godine. U programu radija i televizije najavljuju predstavljanje listi političkih subjekata i kandidata za opštinska/gradska vijeća u 13 lokalnih zajednica u Tuzlanskom kantonu svakim danom od 21.45 sati. Svaki kandidat/kinja imaće po tri minute da predstave sebe, listu, program i ciljeve.

“Svakog dana od 18 sati u emisiji ’Izborni žurnal’ donosimo predgled stranačkih press konferencija, predizbornih skupova i drugih vrsta aktivnosti, kao i saopćenja. Ove godine limit za izvještaje sa press konferencija i skupova je 2 minute, dok će saopštenja biti urednički svedena na jednu minutu”, najavljuje Admira Bakić v.d. direktora za program RTV TK.

Ona najvaljuje i debate za kandidate i kandidatkinje za načelnike/gradonačelnike, i to u živom debatnom programu svakog utorka, srijede i četvrtka od 20 sati.

“Osim ovih emisija, iz istog prostora planiramo i dvije emisije, ulaznu i izlaznu emisiju, u kojoj će eksperti govoriti o značaju i provedbi izbornog procesa”, dodala je Bakić.

S obzirom na to da se na predstojećim izborima biraju načelnici/gradonačelnici i vijećnici, građanima i kandidatima su najinteresantniji lokalni mediji, bez obzira na vlasničku strukturu. Privatna televizija NTVIC d.o.o. Kakanj uveliko se priprema za izborno oglašavanje. Političkim subjektima su poslali plan programskih sadržaja u koje se svi mogu uključiti.

“S obzirom na to da smo privatna televizija, svi politički subjekti koji su izvršili prijavu mogu iskoristiti plaćena politička oglašavanja za koja im je dostavljen i cjenovnik. Svima smo ponudili i besplatno neposredno obraćanje”, kaže Emina Karzić, urednica programa.

NTVIC će organizovati i debatne emisije koje će se realizovati tri puta sedmično, te desetominutni Izborni blok koji će sadržavati najzanimljivija dešavanja tokom tog perioda.

Televizija Nova BH u ovom izbornom ciklusu neće prakticirati javna predstavljanja i sučeljavanja političkih kandidata i stranaka. Informativni programski formati Nove BH će tokom izborne kampanje, poručili su u odgovoru iz te televizije, za vrijeme i nakon Izbora apostrofirati život i probleme građana Bosne i Hercegovine jer kroz izvještavanje i komentare žele doprinijeti da birači u BiH i inostranstvu bolje razumiju kontekst političkih događaja koji će se odvijati nakon izbora i kako će se izborni rezultati odraziti na kvalitet njihovog života u naredne četiri godine.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.