Na Facebook stranicama političkih stranaka bez konstruktivne diskusije

Na Facebook stranicama političkih stranaka bez konstruktivne diskusije

Na Facebook stranicama političkih stranaka bez konstruktivne diskusije

Na stranicama stranaka moguće pronaći uglavnom pohvale i uvrede.

foto: Fb/screenshots

Razmjena uvreda između simpatizera i protivnika neke političke stranke i pohvale stranci najčešći su sadržaji komentara na Facebook stranicama nekih od vodećih stranaka pred lokalne izbore u Bosni i Hercegovini. Diskusije među publikom, ili između članova stranke i publike, na zvaničnim stranicama nema. Stiče se dojam da vlada izuzetno slaba, skoro pa nikakva komunikacija, u kojoj se sve svodi na krajnosti “za” i “protiv”.

Analiza sadržaja Facebook stranica SDA, HDZBiH, SDS, SNSD, SBB i NiP, u prvih pet dana predizborne kampanje, pokazala je kako u komentarima nije prisutan govor mržnje, ali su itekako prisutne uvrede. Iako pojedine Facebook stranice broje i nekoliko desetina hiljada sljedbenika, stranice pojedinačnih kandidata mnogo su popularnije. Razlog tome možemo naći u prirodi samog Facebooka, koji je prvenstveno namijenjen pojedincu. Publika više prati pojedinačne kandidate, nego stranice partija koje predstavljaju.

Sve navedene stranke okrenute su promotivnim objavama, te se može reći da sav trud ulažu kako bi se predstavile u što ljepšem svjetlu. U komentarima se mogu naći primjeri uvredljivog i podrugljivog govora, ali je i dalje utisak da u bespoštednoj borbi za mandate i funkcije postoji određen nivo političke korektnosti. Primijećeno je i da su neki komentari na postove obrisani, ali ko ih je obrisao, da li voditelji stranice ili sami komentatori, nije poznato.

SDA: Predsjedniku brzo ozdravljenje

Stranka demokratske akcije na službenoj Facebook stranici ima oko 33,000 sljedbenika, najviše od svih koje su posmatrane. U periodu ove analize stranica je imala ukupno 19 objava. Objava sa najviše lajkova – 727, podijeljena je sa profila predsjednika stranke Bakira Izetbegovića, dana 19.10. Izetbegović, za koga je nedavno otkriveno da je pozitivan na virus korona, objavio je svoju fotografiju iz samoizolacije, uz prigodan komentar posvećen nadolazećim izborima.

Navedena objava, osim što ima najviše lajkova, ima i najviše komentara. Većina komentara želi Izetbegoviću brzo ozdravljenje, a svega nekolicina su uvredljivog ili potpuno nesuvislog karaktera. Govora mržnje, kao ni dijaloga među komentatorima nema, niti na ovoj, niti na drugim objavama na Facebook stranici SDA. Evo primjera kako to izgleda na najpopularnijoj objavi:

HDZ: Razočaranje i podrška

Između svih stranaka obuhvaćenih istraživanjem, službena Facebook stranica Hrvatske demokratske zajednice Bosne i Hercegovine ima najmanje sljedbenika – oko 10,000. U prvih pet dana predizborne kampanje objavili su 22 objave, od kojih je najpopularnija ona sa naslovom “HDZ BiH predstavio kandidate za Gradsko vijeće Mostara”, objavljena 19.10. Na toj objavi, HDZ BiH skupio je 87 lajkova, uz tri podjele bez ijednog komentara.

Na svim objavama HDZ-a BiH skoro da i nema komentara. Najviše što smo zabilježili tokom istraživanja jesu na jednoj objavi dva komentara, od kojih jedan izražava razočaranje, a drugi je neki oblik podrške. Evo njihovog screenshot-a:

SDSDvije struje komentatora

Facebook stranica Srpske demokratske stranke broji više od 22,000 sljedbenika. U periodu istraživanja, objavili su 61 put. SDS je rekorder u broju lajkova na pojedinačnoj objavi - 966. Riječ je o objavi u kojoj je prikazan isječak iz emisije “Puls” televizije BN, u kojoj se, prilikom gostovanja Draška Stanivukovića, kandidata za gradonačelnika Banja Luke, telefonom uključio član Predsjedništva SDS-a, Vukota Govedarica, radi podrške mladom kolegi. 

Navedena objava imala je i najviše komentara, 71. Među komentatorima stvorile su se dvije struje, jedna koja podržava Stanivukovića, i druga koja ga omalovažava. Konstruktivnih kritika pri tome nema, ali ima vulgarnosti, kao i onih koji su nehotice ispali smiješni. Evo primjera:

 

 

SNSD: Polako, ali sigurno

Savez nezavisnih socijaldemokrata, na službenoj Facebook stranici, ima oko 30,000 sljedbenika, po čemu su drugoplasirani, odmah iza SDA. Prvo mjesto ostvarili su brojem objava, kojih je za prvih pet dana kampanje bilo čak 93. Najviše lajkova ostvarili su na objavi od 16. 10. Riječ je o objavi “Počinjemo sa još jednom kampanjom!”, koja donosi snimak govora predsjednika stranke Milorada Dodika, uz prateći tekst koji počinje sa rečenicom: “Polako, ali sigurno za 30 dana dolazimo do još jedne velike pobjede.”

Osim što je imala najviše lajkova, navedena objava imala je i najviše komentara. Ono što je pri tome iznenađujuće jeste da je veći dio njih protiv predsjednika Dodika. Ima tu optužbi, uvreda, omalovažavanja, ali ne i govora mržnje, koji bi huškao ljude na linč, iako se i iz ovih primjera osjeća da mržnja čuči u pozadini.

Na SNSD-ovoj Facebook stranici ima i najviše svađe između komentatora, koja mijenja dijalog. Evo primjera:

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

Narod i pravda: Ne nedostaje podrugljivih komentara

Broj ljudi koji na Facebooku slijede stranicu Naroda i pravde je oko 17,000. U prvih pet dana predizborne kampanje objavili su 31 put. Najpopularniji sadržaj objavljen je 16. 10. što je lajkalo više od 700 korisnika Facebooka. Riječ je o objavi koja donosi početak kampanje Naroda i pravde, koja je za ove izbore krenula iz Brčko Distrikta. 

Najveći broj komentara na službenoj stranici NIP-a izražava neki oblik podrške stranci, a ne nedostaje ni podrugljivih i onih koji su usmjereni protiv stranačkog predsjednika Elmedina Konakovića, kom se uglavnom zamjera to što je napustio stranku SDA. Kao i kod SNSD-a, ove dvije vrste komentatora ulaze povremeneo u razmjene uvreda, koje se između biračkog tijela Bosne i Hercegovine često pojavljuju kao zamjena za dijalog. Evo primjera:

 

SBB: Poređenje s Bjelorusijom

Posljednji koje smo pratili u prvih pet dana predizborne kampanje jeste Savez za bolju budućnost. Ta stranka na svom službenom Facebook profilu ima oko 20,000 sljedbenika, po čemu je treća, ali po broju objava ubjedljivo zauzima posljednje mjesto, ima ih samo pet u posmatranom periodu.

Njihova najpopularnija objava objavljena je 16.10. gdje su skupili 23 lajka i 61 komentar. Objava je prenesena sa SBB-ove internet stranice, a donosi obraćanje predsjednika stranke Fahrudina Radončića, koji govori o nepravilnostima prilikom glasanja i falsificiranju izborne volje građana BiH, poredeći našu zemlju sa Bjelorusijom. 

   

Gotovo svi komentari na najpopularnijoj SBB-ovoj objavi izražavaju podršku i slaganje sa gospodinom Radončićem, dok ih je nekolicina upućena stranci SDA, koju se optužuje da snosi najveći dio odgovornosti za izborne krađe. Govor mržnje, kao ni kod prethodnih primjera, nije zabilježen.

Sudeći prema službenim Facebook stranicama, SDA, HDZ BiH, SDS, SNSD, SBB i NIP su stranke koje se trude predstaviti se kao opciju koja će zemlju povesti u pravedniju i ljepšu budućnost, pri čemu se ponekad poseže za ocrnjavanjem konkurencije.

Zbog nedostatka diskusije, kao i postova koji bi predstavljali planove djelovanja, stiče se dojam da su građani pasivni posmatrači predizborne kampanje, čiji je vrhunac djelovanja navijačkog karaktera. Mogući razlog zašto je tako na Facebooku jeste taj što je predizborna kampanja u BiH fenomen koji zaokuplja medijski prostor sa takvim intenzitetom da je ljudima previše, pa na internetu, gdje sami biraju šta će gledati i komentarisati, izbjegavaju politiku. Drugi razlog koji se nameće iz priloženog jeste da je u Bosni i Hercegovini nizak nivo političke pismenosti, te da najveći broj građana ne zna ni postaviti adekvatno pitanje za političku stranku, a ne da započinje i razvija političke diskusije.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.