Spektakularna! A da li je stvarna?

Spektakularna! A da li je stvarna?

Spektakularna! A da li je stvarna?

Da bi potvrdili autentičnost kontroverzne fotografije koja je obišla svijet, novinari su se obratili publici.

Dok smo se šetali pored Trumpovog tornja u centru Chicaga prije nekoliko dana Adrian Holovaty mi je opisivao neku fotografiju dvije munje koje istovremeno pogađaju tornjeve dviju zgrada, snimljenu sedmicu ranije. U to vrijeme oluje sa grmljavinom divljale su po Chicagu i velikom dijelu Srednjeg zapada nekoliko dana zaredom, i izgledalo je da je na toj slici uhvaćena spektakularna snaga ovog nevremena.

Holovaty nije ni dovršio opisivanje slike, a već sam ga brzopleto pitala «Šta misliš, jel' stvarna?» Nije pomenuo da je autor slike foto-reporter lista Chicago Tribune; ja sam pretpostavila da ju je napravio amater.

Očito nisam jedina koja je to pitala.

Ta slika, koju je „uhvatio“ foto-reporter Chris Sweda, obišla je svijet. Prva reakcija mnogih koji su je vidjeli bila je skepsa – u tolikoj mjeri da su novinari Chicago Tribunea na blogu ovog lista u posebnoj napomeni objasnili kako su zaključili da fotografija prikazuje stvaran događaj. Ovo objašnjenje je prenio i NPR (National Public Radio).

«Anonimne osobe preko interneta osporavaju i dovode u pitanje događaje, a to i nije loše,» kazao je Torry Bruno, pomoćnik glavnog urednika Chicago Tribunea za fotografiju, i napomenuo, «Nikada u cijeloj mojoj karijeri nijedna slika nije izazvala toliko pažnje i toliko komentara.»

Holovaty, koji je programer i novinar (te član Nacionalnog savjetodavnog odbora instituta Poynter), rekao mi je da najnovije informacije o otkrivanju 'friziranih' fotografija traži na blogu Hacker Factor u prilozima koji su tagovani kao image analysis. Autor ovog bloga Neal Krawetz detaljno objašnjava kako se različitim alatima i filterima otkrivaju 'frizirane' fotografije.

Ali nijedna od ovih detektivskih tehnika ne bi pomogla urednicima fotografije Chicago Tribunea jer su oni tražili suptilniji oblik manipulacije. Željeli su da saznaju da li dva međusobno bliska udara munje djeluju kao da su se desila istovremeno zahvaljujući  vremenu ekspozicije od četiri sekunde koje je Sweda upotrijebio.

Da bi dobili odgovor na to pitanje obratili su se publici, poredeći snimak koji je napravio Sweda sa drugim fotografijama i sa video snimkom silueta zgrada u Chicagu te noći. I doista, došli su do dovoljno slične dokumentacije zahvaljujući kojoj su mogli biti prilično sigurni da Swedin snimak verno prikazuje spektakularni fenomen dva istovremena udara munje.

Na kraju su došli do tri dokaza koji to potvrđuju. Fotoreporter Chicago Tribunea na drugoj lokaciji je napravio sličnu fotografiju munja koristeći mnogo kraću ekspoziciju. Automatski satovi u oba foto-aparata na snimcima su zapisali 7:45 p.m. kao vrijeme fotografisanja. Pored toga, dvostruki udar je dokumentovan i jednim amaterskim video-snimkom.

I s ekspozicijom od četiri sekunde i od 1/80 sekunde, urednici su vidjeli isto. Foto-aparat može zabilježiti ono što ljudsko oko ne može. «Potpuno je autentična,» rekao je Bruno. «Potvrdili smo istinitost fotografije» uz pomoć snimka našeg fotoreportera i video snimka objavljenog na Internetu. «Slika je stvarna!»

Slike se kreću između medija i publike istom brzinom kao i ideje. Spektakularne amaterske fotografije i video snimci postaju materijal od kojeg se prave vijesti. Odlične novinaske fotografije objavljuju se na blogovima. (Kršenja autorskih prava u ovim slučajevima tema su za neki drugi članak.)

Kako fotografije i video-snimci dramatičnih i popularnih događaja postaju sve rasprostranjeniji, biće lakše i važnije otkrivati prevare.

Za medije je provjera autentičnosti fotografija pitanje vjerodostojnosti. Krawetz objašnjava kako je pomogao listu National Geographic i institutu Smithsonian da otkriju 'lažnjake' koje dostavljaju korisnici. Urednicima treba obuka da bi znali koje alate da koriste i kako da ih koriste. A ponekad im je potrebna i pomoć javnosti.

Provjera je ključna. A mediji i javnost će prirodno razvijati načine temeljite provjere međusobnim dopunjavanjem, na obostranu dobrobit. To je ohrabrujuće. Kada bi reakcija na svaku dobru sliku bila sumnja, ljudi bi prestali da reaguju.

Foto: AP 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originalni tekst 'Crowdsourcing Verified Double Lightning Strike Photo' dostupan je na web stranici Poynter Instituta, a objavljen je 28. 06. 2010.

 


Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web sajta Poynter.org. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja web sajta Poynter.org, koji su u cjelosti dostupni na www.poynter.org.

 


Oprema teksta: Media.ba