Infografike i vizualizacije podataka kao PR alati

Infografike i vizualizacije podataka kao PR alati

I dok globalno novinari počinju sve češće koristiti infografike i vizulizacije kao sažet način izvještavanja i prenošenja priča, ovi statični i interaktivni grafički prikazi postaju i novi komunikacijski alati u odnosima sa javnošću.  

Udahnuti život suhoparnim temama
 
Klasične objave za medije koje su do e-mail sandučića novinara ili urednika pristizale obično u word dokumentu, doživljavaju svoj remake kao i trenutno cjelokupan sadržaj na webu. Rezultati istraživanja, smjernice za korištenje proizvoda, procesi ili prikazi podataka iza stanja industrije u kojem djeluju - pretvaraju se u slike koje se brzo prenose kroz brojne komunikacijske kanale na webu.
 
Brian Solis, globalno poznat analitičar za digitalne medije postaje jedan od prvih praktičara koji koristi ovaj alat kako bi prikazao rezultate svojih istraživanja o stanju društvenih medija te ih na taj način prezentirao javnosti. U suradnji s marketinškom agencijom za vizulizaciju podataka Jess3 tako je objavio niz infografika pod centralnim naslovom The Conversation Prism. I nekoliko godina nakon inicijalnog objavljivanja, njegovi grafički prikazi još se i danas dodaju brojnim tekstovima, a ujedno i donose prihode.
 
Infografika The Conversation Prism Briana Solisa i agencije Jess3
 
Brojni su i primjeri tehnoloških tvrtki koje u posljednje vrijeme koriste ove alate za prezentaciju godišnjeg rasta ili inače suhoparnih tema na zanimljiviji način. Microsoft Tag kao alat za mobilno tagiranje objavljuje infografiku The Growth of Mobile Marketing and Tagging primarno na svojem blogu koja se ubrzo pronašla na brojnim drugim izvorima vijesti uključujući Mashable. I Foursquare u infografici kao PR alatu sažeto prikazuje svoj rast u 2010. godini, a sa istom svrhom objavljuje je LinkedIn u kojoj  niže činjenice iza tadašnjih 100 milijuna korisnika svoje profesionalne mreže. 
 
PR agencija Burson-Marsteller iskoristila je ovaj alat kako bi plasirala brojke iza specifičnih istraživanja umjesto klasične prezentacije na nekoliko slajdova ili izvještaja koji se protežu na više desetaka stranica. Burson-Marstellerova interaktivna vizualizacija G20 influencers tako sažima rezultate istraživanja o 1000 najutjecajnijih političara na Twitteru u 26 zemalja svijeta.  U vremenu kada smo preplavljeni informacijama u digitalnom svijetu, ovo može biti efikasan način prijenosa poruke. 
 
Interaktivna vizualizacija G20 influencers PR agencije Burson-Marsteller
 
Richard Edelman, predsjednik istoimene PR agencije objašnjava kako bi PR stručnjaci trebali više koristiti vizualizaciju za svoje objave.  20 infografika je bilo u kategoriji koje je pripremila ova PR agencija kao objave za medije, dodane su i u sklopu njihovog kanala na servisu Visual.ly, popularnom direktoriju infografika i vizualizacija podataka koji ujedno i okuplja najveću zajednicu dizajnera informacijskih grafika.
 
U digitalnom okruženju svjetski ili lokalni događaji odašilju nove forme objava u obliku statičnih i interaktivih vizualizacija kao marketinških i PR materijala koji donose klikove, preglede, razmjene na drušvenim medijima ili druge vrsta interakcija. Jedan od takvih projekata je i interaktivna vizualizacija tvrtke Eloqua pod nazivom The History of #SXSW koja daje povijesni presjek vodeće tehnološke konferencije SXSW. Vizualizacija je nastala kao dio uredničkog sadržaja u sklopu bloga ove tvrtke. Power the Games Live je vizualizacija u obliku interaktivnog sučelja nastala povodom Olimpijskih igara u Londonu koja daje sliku u realnom vremenu o potrošnji električne energije tijekom samoga događaja. Plasirala ju je grupacija EDF kao službeni partner Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Londonu 2012 za obskrbu električnom energijom.
 
Interaktivna vizualizacija Power the Games Live grupacije EDF
 
Jasno je da vizualni sadržaji u svim svojim oblicima preplavaljuju web u različitim formatima u svrhe uredničkog sadržaja te potpore PR i marketinškim aktivnostima kao dio globalnog trenda. Prati li regionalna webosfera u kontekstu PR i marketinških aktivnosti svjetske trendove?
 
Infografike u praksi regiona
 
Infografika kao medij i komunikacijski alat pronašla je svoju primjenu u pojašnjavanju procesa i uputstava za korištenje proizvoda. I u posljednje vrijeme u toj kategoriji koristi se sve više u animiranom formatu. Tako je u proizvodnji domaćeg dizajna i animacije, ali porukom koja se plasira globalno, prezentiran i proizvod namijenjen medijima – Mediatoolkit i to u formatu animirane infografike. 
 
Iz iste agencije nastala je i statična infografika Vlada Republike Hrvatske na društvenim mrežama – prvih 50 dana koja sažima podatke automatski prikupljene i obrađene unutar njihovog servisa Socialnumbers. U pojednostavljenom obliku ona tako prezentira podatke o broju fanova Vladine Facebook stranice te ostalim interakcijama, ali i aktivnostima na drugim društvenim mrežama Twitter, YouTube i Flickr. Objava u ovom obliku prenesena je u brojnim domaćim online časopisima, ali i masovnim medijima, uključujući Jutarnji list, a i razmjenjena na društvenim mrežama Facebook, LinkedIn ili Twitter.
 
Infografike koje sažimaju rezultate istraživanje prisutne su u regionalnom internetskom prostoru. Intel je svoje istraživanje o digitalnim identitetima na društvenim medijima u kojem je sudjelovalo 4374 ispitanika iz 9 zemalja, uključujući Veliku Britaniju, Poljsku, Španjolsku, Italiju, Češku, Nizozemsku, Tursku, Egipat i Ujedinjene Arapske Emirate, predstavio za slovensko tržište u obliku statične infografike Ali se v družbanih medija predstavljate... Takšni kot ste? objavljene na online magazinu Connect.si. I MasterCard Slovenija kao brand eksperimentira s infografikom kao objavom za medije prezentirajući rezultate ankete o navikama kartičnog plaćanja Hrvata i Slovenaca u inozemstvu. Odnedavno i Erstebank Srbija na korporativnom blogu objavljuje i nekoliko infografika koje prezentiraje rezultate istraživanja, kao što je primjerice infografika Vladavina zlata.
 
Intelova infografika u funkciji prikaza rezultata istraživanja
 
Automatski generirane infografike koje se obično popunjavaju osobnim podacima s Facebook profila korisnika uspješno su vani plasirali Intel te Deutsche Post DHL u svojoj aplikaciji Social Memories. Samsung Srbija tako kreira Facebook aplikaciju za Galaxy Note koja automatski generira infografiku ispunjenu osobnim podacima prikupljenih s Facebook korisničkih profila. 
 
Eksperimentalna faza
 
Infografika kao medij i novi komunikacijski alat koristi se u regionalnom internetskom prostoru još uvijek eksperimentalno kao PR i marketinški alat. Plasiraju ih uglavnom agencije koje nude usluge marketinga na društvenim medijima te brandovi u IT i financijskom sektoru. Na domaćim blogovima uglavnom se objavljuju infografike pripremljene za globalno tržište u stranoj proizvodnji ili se koriste alati za automatsko generiranje infografika za vizualizaciju brojki ili činjenica kao određenih uredničkih sadržaja. Iza ponekih domaćih IT servisa, kao što je ShoutEm, objavljuju se infografike kao dio uredničkih sadržaja na blogovima te se kao takve plasiraju prema stranim izvorima vijesti. Međutim, prostora za inovaciju na području infografika i vizualizacija podataka na webosferi u regiji još uvijek ima.