Lokalni izbori 2020: Borba za gradove putem društvenih mreža

Lokalni izbori 2020: Borba za gradove putem društvenih mreža

Lokalni izbori 2020: Borba za gradove putem društvenih mreža

Istražili smo kako kandidati i kandidatkinje za gradonačelnike i gradonačelnice koriste Facebook.

foto: screenshots/Facebook

Kandidati i kandidatkinje na ovogodišnjim lokalnim izborima zbog pandemije koronavirusa aktivnije su koristili društvene mreže. Od 90 kandidata i kandidatkinja za gradonačelnike i gradonačelnice u 22 grada u BiH, koji se nalaze na preliminarnoj kandidatskoj listi Centralne izborne komisije, ne ubrajajući Sarajevo i Mostar, 67 (84,4 %) koriste stranice ili profile na društvenoj mreži Facebook u predizborne svrhe. Ostale društvene mreže manje su popularne: 23 (25,5%) kandidata i kandidatkinja imaju aktivne profile na Instagramu, dok samo 11 kandidata i kandidatkinja koristi Twitter (12,2%), a njih sedam (7,7%) sve tri društvene mreže – Facebook, Instagram, Twitter. Pojedini kandidati imaju i vlastite stranice na internetu, poput oba kandidata za gradonačelnika Banje Luke, aktuelnog gradonačelnika Igora Radojičića, člana SNSD-a ispred Koalicije Okupljanje za Banja Luku i Draška Stanivukovića, kandidata PDP-a, a koji koriste i Twitter, Facebook i Instagram. Vlastite stranice imaju i dva kandidata za gradonačelnika Bihaća, nezavisni kandidat Sej Ramić i kandidat stranke Narod i pravda Kemal Hrnjić, kao i SDA kandidat za gradonačelnika Srebrenika Ibrahim Zukić, DNS-ov kandidat za gradonačelnika Prijedora Dragutin Rodić, SDS-PDP-ov kandidat za gradonačelnika Trebinja Ilija Stanković i SBB-ov kandidat za gradonačelnika Zenice Nasir Beganović.

Webstranice, fan stranice i blogovi

Najviše kandidata i kandidatkinja za gradonačelnika ili gradonačelnicu ima grad Istočno Sarajevo, 12, od kojih tek tri koriste Facebook, a slijedi ga Bihać sa 8 kandidata i Zenica sa šest kandidata i jednom kandidatkinjom, koji su svi aktivni na Facebooku. Gradovi Tuzla i Srebrenik imaju po 6 kandidata, u Tuzli 5 kandidata i jedna kandidatkinja koristi Facebooku a u Srebreniku troje.

Kandidatkinja za gradonačelnice je svega 9 (Istočno Sarajevo, Zenica, Tuzla, Srebrenik, Prijedor, Visoko i Živinice), od koji šest su aktivne na društvenim mrežama. SDS kandidatkinja za gradonačelnicu Prijedora Maja Dragojević Stojić i kandidatkinja Naše stranke u Tuzli Mirjana Marinković Lepić pored Facebooka koriste i Twitter, dok kandidatkinja Naše stranke za gradonačelnicu Zenice Sanja Renić i nezavisna kandidatkinja, aktuelna gradonačelnica Visokog Amra Babić imaju i Instagram profile. Gradonačelnica Visokog ima i svoju web stranicu, na kojoj također objavljuje predizborne materijale.

Od 67 kandidata i kandidatkinja koji koriste Facebook, 56 ima otvorenu Facebook stranicu, većinom registrovanu kao stranica političara, a kod pojednih kao privatni blog (naprimjer, nezavisni kandidat za gradonačelnika Zenice Boris Britvar i DNS-ov kandidat za gradonačelnika Prijedora Dragutin Rodić), dok njih 11 koristi vlastite profile za predizbornu promociju (poput Huseina Redžića, kandidata za gradonačelnika Cazina Stranke penzionera). Pojedini kandidati koriste i stranicu i profil u predizborne svrhe, a neki, poput kandidata Ekonomske partije RS-a za gradonačelnika Istočno Sarajevo Nikole Lazarevića, aktivnije koristi profil nego stranicu za predizborne objave. Većina stranica nosi ime i prezime kandidata a ponekad i poziciju za koju se kandiduje, dok pojedini kandidati koriste i titule, poput kandidata SDBiH i DF-a za gradonačelnika Tuzle, prof. dr. Vahidina Jusufovića i kandidata Stranke penzionera za gradonačelnika Zenice prof. dr. Dženana Skelića, a neki čak i termin fan (što aludira na fan page – stranicu obožavatelja) u nazivima profila: aktuelni gradonačelnik Goražda, nezavisni kandidat Muhamed Ramović na Facebook profilu i gradonačelnik Bijeljine Mićo Mićić, SDS-ov kandidat ispred Koalicije Zajedno za Semberiju i Srpsku, na Instagramu. Nezavisni kandidat za gradonačelnika Bihaća Sej Ramić ima i svoju stranicu koja se zove Svi smo mi Sej.

Od 56 otvorenih stranica na Facebooku, skoro pola (25) ih je otvoreno tokom 2020. godine, 24 u avgustu i septembru, dok su druge, većinom aktulnih gradonačelnika/ca, vijećnika ili premijera, nastale prethodnih godina, prve 2012., a neke su tokom godina mijenjale i naziv, naprimjer, od Stranka Dijaspore BIH/Zenica, Bosanskohercegovački Demoktari-Konjic do Admir Pozderović za gradonačelnika Goražda, ispred Bosanskohercegovačkih demokrata. Pojedini kandidati su tek nedavno otvorili profile na Instagramu ili Twitteru, pa se tako aktuelni gradonačelnik Tuzle Jasmin Imamović, kandidat SDP-a za ovu poziciju, Twitteru pridružio u martu 2020.

Kampanja na mrežama počela ranije

Iako je većina kandidata i kandidatkinja na društvenim mrežama na dan početka predizborne kampanje, 16. oktobra, ili nekoliko dana ranije, formalno objavila kandidaturu, najčešće uz izbornu fotografiju, slogan ili video, neformalne najave i predizborne aktivnosti počele su prije toga, najčešće u avgustu i septembru, kada je skoro polovina aktivnih Facebook stranica i otvorena. Bilo je i onih koji su formalne promotivne vizuale, fotografije, video materijale i slogane na društvenim mrežama postavljali dosta ranije, a ovdje ćemo kao primjere navesti samo neke. Ljubiša Petrović, kandidat SDS-a i PDP-a, za gradonačelnika Bijeljine kandidaturu je najavio sa skupa u Bijelini gdje je kandidat i predstavljen, a prvu izbornu fotografiju je postavio 21.9.2020, na isti dan kada je i Radoslav Radišić, kandidat HDZ 1990 za gradonačelnika Ljubuškog, postavio vizual za kandidaturu. Drugog septembra kandidat SDA za gradonačelnika Cazina Mirsad Aličajić je postavio promotivnu fotografiju, a kandidat SDA Mirsad Žuga za gradonačelnika Goražda promotivni predizborni video. Kandidat DNS-a za gradonačelnika Prijedora Dragutin Rodić promotivni video je u javnost pustio već 6. avgusta.

Razgraničenje između predizbornih promotivnih aktivnosti i dosadašnjih političkih pa i privatnih aktivnosti kandidata i kandidatkinja u pojedinim slučajevima, naročito kod aktuelnih gradonačelnika/ca, vijećnika/ca, poslanika i premijera, a koji su kandidati i kandidatkinje na ovim izborima, je teško uočiti. Oni društvene platforme koriste i za promociju aktuelnih političkih aktivnosti i za predizborne svrhe. U 18 gradova kandidati i kandidatkinje na izborima su i aktuelni gradonačelnici i jedna gradonačelnica, a njih 15 je aktivno na Facebooku. Ovi kandidati i kandidatkinje su tokom svojih mandata prikupili i najveći broj pratitelja, gradonačelnik Zenice Fuad Kasumović, nezavisni kandidat, 30.656, gradonačelnik Banje Luke Radojičić, 23.709, gradonačelnik Tuzle Jasmin Imamović, kandidat SDP-a, 11.407, i nezavisna kandidatkinja, gradonačelnica Visokog Amra Babić, 11.808. Broj pratitelja ostalih kandidata i kandidatkinja se kreće od nekoliko stotina pa do nekoliko hiljada, a najveći broj pratitelja ima poslanik u Narodnoj Skupštini RS-a, Draško Stanivuković i kandidat za gradonačelnika Banje Luke – na FB stranici 199.106, a na svom profilu, koji također koristi u predizborne svrhe, 27,634. Kandidati i kandidatkinje sa najvećim brojem pratitelja koriste i plaćene Facebook objave: na dan 11. 11. Radojčić je imao 72 aktivnih plaćenih objava, Draško Stanivuković 8, Amra Babić pet, a Fuad Kasumović tri.

Kandidati i kandidatkinje se razlikuju po broju objava na Facebooku – dok pojedini dnevno postavljaju više desetina objava, drugi to čine tek povremeno. Kako bismo vidjeli koliko su kandidati i kandidatkinje bili aktivni prije početka predizborne kampanje, a koliko tokom, pregledali smo broj i vrstu objava od 1. oktobra do 16. i od 16. do 24. (tokom prve sedmice kampanje). Većina kandidata je objavila između 10 i 20 objava sedmično, a taj broj se nije znatno razlikovao prije ili tokom prve sedmice kampanje. Najaktivniji su bili Draško Stanivuković sa 70 objava od 1. do 16. oktobra (fotografije i video materijali sa religijskih i stranačkih skupova i medijski nastupi) i Fuad Kasumović sa 82 objave tokom prve sedmice predizborne kampanje (snimci koji pokazuju radove za poboljšanju infrastrukture, posjete školama i medijski nastupi). S druge strane, bilo je onih i sa samo jednom objavom: nezavisni kandidat za gradonačelnika Tuzle Halid Zigić na svojoj stranici objavio je jedan post o kandidaturi sa Klix.ba, a kandidat HDZ BiH za gradonačelnika Livna Darko Čondrić jedan promotivni video na svom profilu.

Patriotizam i posjete lokalnim zajednicama

Iako se kandidati i kandidatkinje razlikuju po broju objava, ipak teme koje zastupaju i načini njihove prezentacije su slični. Većina kandidata i kandidatkinja nudi obećanja koja se odnose na poboljšanje životnih uslova i infrastrukture, a neke od najzastupljenijih tema su patriotizam, infrastrukutra, poljoprivreda, turizam, mladi, ekologija, korupcija, školstvo, koronavirus, a kod kandidata u Krajini migranti i izbjeglice. Kandidati nerijetko izražavaju i svoju religijsku pripadnost, obilaze mjesta stradanja i spomen obilježja iz proteklog rata u BiH, te odaju priznanja pripadnicima određenih vojnih jedinica za njihovo učešće u ratu. Pored promotivnih izbornih videa i fotografija, kao i fotografija sa čelnicima političkih stranaka iz kojih dolaze, učestala praksa je postavljanje slika sa predizbornih skupova i posjeta gradilištima, farmama, preduzećima, poljoprivrednicima, religijskim institucijama, često bez poštivanja fizičke distance i uz zahvale na podršci građanima i građankama. Kandidat A-SDA za gradonačelnika Zenice, Arnel Isak i ministar u Vladi ZDK, u objavama o svojim posjetama i predizbornim skupovima govori o masovnoj i neviđenoj podršci, a gradonačelnica Visokog Azra Babić uz slike svojih predizbornih plakata navodi da podrška naroda dolazi iz svih naselja. Predizbornih skupova i obilazaka je sve više, a na njima se uprkos upozorenjima i epidemiološkim mjerama, većinom ne vodi računa o fizičkoj distanci i broju pristunih.

Kandidati i kandidatkinje koji su aktuelni gradonačelnici/e ili su, naprimjer, imali mandate u vijećima, Facebook platformu koriste za pohvalu dosadašnjeg rada. Naprimjer, nezavisni kandidat za gradonačelnika Bihaća Emdžad Galijašević u svom promotivnom videu navodi šta je sve uložio u grad Bihać tokom svog mandata (2012-2016), a koristi i analizu Istinomjera kako bi ukazao na propuste aktuelnog gradonačelnika Šukreta Fazlića. Da se ne bi činilo da se ceste asfaltiraju samo tokom predizborne kampanje, aktuelni gradonačelnik Fuad Kasumović objavljuje snimke i videa o radovima tokom mandata. Marginalizirane društvene grupe rijetko su u fokusu, ali su se žene spominjale povodom, npr, Međunarodnog dana žena na selu (15. oktobar). Kandidati i kandidatknjie su iskoristili datume, pa su, naprimjer, objavljivali statuse povodom Svjetskog dana mentalnog zdravlja (Alma Muratović, SDP kandidatkinja za gradonačelnicu Srebrenika) ili povodom Međunarodnog dana bijelog štapa (Mirjana Marinković Lepić, kandidatkinja Naše stranke za Tuzlu). Neki kandidati su objavijestili i da su zaraženi koronavirusom i apelovali građanima da se čuvaju. Aktuelni gradonačelnik Goražda, nezavisni kandidat, Muhamed Ramović je na svom 'fan' profilu objavio da je pozitivan na koronavirus, a aktuelni gradonačelnik Srebrenika Nihad Omerović je postavio članak Raskrinkavanja koji je demantovao navode pojedinih medija da je lagao da ima koronu kako bi izbjegao susret sa političkim protivnicima.

Pandemiju koronavirusa je u svojim objavama koristio i nezavisni kandidat za gradonačelnika Bijeljine Boban Lazić, koji je ismijavao i kritikovao zvanične odluke o nošenju maske na otvorenom. On je tom prilikom objavio i vidio sa trga u Bijeljini gdje izražava svoje nezadovoljstvo i pali zaštitnu masku kao znak da ne podržava nošenje maske na otvorenom. Kandidat uglavnom dijeli objave sa stranice Ću Ćeš Će Ćemo Ćete Će na kojoj se objavljuje sadržaj koji ismijava lokalnu vlast i predizborne kampanje, ali i onaj koji o Laziću govori kao o budućem gradonačelniku. Humor se ipak gotovo nikako ne koristi u predizbornoj kampanji, a jedan od rijetkih pokušaja humorističkog sadržaja je video kandidata SDA Mirsada Alićajića za gradonačelnika Cazina u kojem se pojavljuje Meca Cazin, komičar popularan na YouTubeu.

I na kraju, medijskih obava o kandidatima i kandidatkinjama je mnogo. Oni ih postavljaju na svojim društvenim mrežama, većinom iz onih medijima koji su skloni njihovoj političkoj stranci: aktuelni gradonačelnici i gradonačelnice iz javnih lokalnih medija, a opozicija u RS-u sa BN-a. Pojedini u objavama čak predviđaju vlastitu pobjedu, pa koriste i termin budući gradonačelnik, što se moglo vidjeti i u nedim medijskim naslovima. Ali to je jedna druga, nama veoma poznata priča.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.