EU trenira strogoću

EU trenira strogoću

EU trenira strogoću

Novim zakonom o digitalnim težištima Evropska komisija odredila šest nadzornika pristupa čime se ograničava moć velikih tehnoloških kompanija.

foto: Unsplash

Prema novom Aktu o digitalnim tržištima (Digital Market Act - DMA) Evropska komisija juče je odredila imena tehnoloških kompanija koje će se smatrati “nadzornicima pristupa” (gatekeepers), čime će biti ograničena njihova moć, uključujući omogućavanje potrošačima brisanje unaprijed instaliranog softvera kao što su Googleove ili Appleove aplikacije za mape.

Paket zakona će, piše Guardian, takođe otvoriti put za veću konkurenciju u nekim od područja koje imaju neke tehnološke kompanije kao što su Apple Wallet i Google Pay.

Digital Market Act (DMA - Akt o digitalnim tržištima), uvodi pravila za platforme koje djeluju kao nadzornici pristupa u digitalnom sektoru i drugi je veliki paket zakona Evropske unije (EU) koji cilja na tehnološke firme, definišući niz obaveza koje moraju poštovati, uključujući i to da neće učestovovati u antikonkurentskoj praksi.

Zakon slijedi Digital Service Act (DSA - Akt o digitalnim uslugama) koji je stupio na snagu 25. augusta sa ciljem stvaranja sigurnijeg digitalnog prostora u EU i suzbijanja mržnje na internetu.

DMA ima za cilj da poništi poziciju “čuvara” ili kontrolnu poziciju koju su velike tehnološke kompanije imale u posljednjih deset godina i daje Evropskoj komisiji ovlasti da provodi tržišne istrage i osmišljava pravne lijekove ako kompanije naprave prestup.

Brisel, piše Guardian, namjerava da zakoni otvore vrata većoj konkurenciji, omogućavajući startupima da se po prvi put takmiče sa velikim kompanijama na jednakom terenu.

Prvih šest kompanija koje je odredila Evropska komisija: Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft imaju šest mjeseci da osiguraju potpunu usklađenost s obavezama iz DMA za svaku od utvrđenih osnovnih usluga platforme. Ako nadzornik pristupa ne bude poštovao obaveze, Evropska komisija mu može izreži novčane kazne do 10 posto od ukupnog prihoda, što može porasti i do 20 posto u slučaju ponovljenog kršenja. U slučaju sistemskog kršenja propisa, Komisija je ovlaštena donijeti i dodatne korektivne mjere kao što su obavezivanje nadzornika pristupa na prodaju kompanije ili njenih dijelova ili zabrana nadzorniku pristupa da stekne dodatne usluge povezane s uslugom za koju se sistemski krše propisi. U slučaju kompanije Meta, navodi Guardian, kazna od 10 posto bi iznosila 120 milijardi dolara.

Jedan zvaničnik je, dodaje Guardian, kazao da će DMA takođe osloboditi potrošače i kompanije, posebno startupe koji su se suočili sa tehničkim preprekama za pristup platformama i dosezanje korisnika. „Na primjer, sada kada potrošač vidi da aplikacija ne radi dobro na njihovom telefonu, odmah pomisli da je to aplikacija koja nije baš dobra. Vrlo često to nije zato što je ta aplikacija loša, već zato što nedostaje interoperabilnost jer je u interesu nadzornika pristupa da osigura da to iskustvo ne bude isto”, rekao je.

Telefoni često dolaze sa unaprijed postavljenim aplikacijama za vremensku prognozu, mape, kalkulator i e-poštu, od kojih je neke teško izbrisati. Ovo više neće biti dozvoljeno.

Velikim tehnološkim kompanijama bit će zabranjeno unovčavanje podataka o korisnicima telefona, zabranjujući im da koriste podatke koje prikupljaju iz aplikacija na telefonu kako bi izgradili detaljnu sliku ponašanja pojedinačnih potrošača za oglašivače.

Mnoge usluge koje nude kompanije koje su odabrane da budu nadzornici pristupa, poput WhatsAppa, Messengera, TikToka, Facebooka, Amazona, Googlea, Chromea, Safarija, Google Mapsa, Google Payja i Google Shoppinga će takođe biti podložne regulaciji.

DMA koristi nekoliko kriterijuma da bi odredio da li kompanija i njeni servisi treba da budu označeni kao nadzornici pristupa, uključujući to da li kompanija ima godišnji prihod od preko 7,5 milijardi eura u Evropi i tržišnu kapitalizaciju od preko 75 milijardi eura i da li usluga ima više od 45 miliona aktivnih korisnika mjesečno u EU.

Evropski komesar Thierry Breton, koji je odgovoran za nove digitalne usluge, kazao je da je novo zakonodavstvo “Dan D” za velike igrače, upozoravajući da će sada “morati da igraju po njihovim pravilima - evropskim pravilima”.

On je DMA opisao kao “važnu prekretnicu” koja će potrošačima i zabrinutim roditeljima vratiti osjećaj kontrole, da će štititi od zlostavljanja i beskrajnog sadržaja namijenjenog djeci na TikToku.

„Kada se u prošlosti nešto dogodilo, osjećali ste se da ste sami. Sada dajemo moć javnosti i korisnicima da budu saslušani. Sada, kada se nešto dogodi, na platformama će biti obaveza da odmah odgovore i da ne pobjegnu”, istakao je.

Izvor: Guardian, The Verge

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.